2015. december 5.

BB - Karácsonyi ajándékra személyenként változatlanul 7 ezer Ft a tervezett összeg, 2015. november

Átlagosan 6 napon foglalkozunk a karácsonyi ajándékok beszerzésével, de van, hogy már az ünnepet megelőző hónapokban is az ezzel járó, átlagosan 46.000 forintos kiadásra spórolunk – derül ki a Budapest Bank megbízásából készült reprezentatív kutatásból . Bár a slágertermékekből nem enged a hazai lakosság, a technika fejlődése a karácsonyi vásárlást is utolérte: egyre többen vásárolnak online, és nő a bankkártyás fizetés aránya. A nők és a férfiak közötti különbségek az ajándékozási szokásokban is megmutatkoznak.

2011 óta kétévente végeztet reprezentatív kutatást a Budapest Bank a hazai lakosság körében, hogy megtudja, milyen vásárlási és pénzügyi szokások jellemzik a fogyasztókat karácsony környékén. Az idei a harmadik felmérés, amelyből kiderül, hogy a megkérdezettek átlagosan 6 embernek kedveskednek valamilyen ajándékkal az ünnepek alkalmából.

Az ajándékozottak körét tekintve a férfiak és a nők egyvalamiben hasonlóan gondolkodnak: szüleiket közel ugyanolyan arányban lepik meg karácsonykor (a nők 62, a férfiak 64%-a). A partnerek esetében már árnyaltabb képet mutat a felmérés: a férfiak 84%-a számolt be arról, hogy megajándékozza kedvesét, míg a nőknél meglepő módon ez az arány csupán 72%. Ugyanakkor a nők a közeli hozzátartozóik mellett barátaikat is szívesen megajándékozzák az ünnepek alkalmából (27%), míg a férfiaknál ez ritkábban fordul elő (17%).

A megkérdezettek többsége átlagosan 3-4 héttel az ünnep előtt kezdi el beszerezni az ajándékokat, ugyanakkor az elmúlt két évben nőtt az előrelátók aránya: az akkor mért 8-ról idén 15%-ra nőtt azoknak száma, akik már 2-3 hónappal az ünnepek előtt bevásárolnak. A nemek közti különbség itt is kimutatható: míg a nők többsége (70%) már legalább egy hónappal az ünnepek előtt megkezdi a karácsonyi ajándékok beszerzését, addig a férfiak 40%-a csupán az ünnepek előtt két héttel, vagy még ennél is később veszi meg a kiszemelt meglepetéseket. Ráadásul ők igen gyorsan, átlagosan mindössze 5 nap alatt szereznek be mindent. A válaszadók kétharmadának már most határozott elképzelései vannak az ajándékokkal kapcsolatban, de az üzletek kínálata is befolyásolja a végső választásukat.

Mi kerül a fa alá és mennyiért?

Karácsonyi ajándékokra a nők jellemzően (70%) 50.000 forint alatti összeggel kalkulálnak idén, míg a férfiak közel fele (44%) 50.000 forint feletti összeget tervez erre a célra fordítani. Ez személyenként átlagosan 7.000 forintnak felel meg, ami két éve semmit sem változott.

A legszűkebb családi körnek – kedvesünknek, gyermekünknek, szüleinknek és testvéreinknek – tartogatjuk a személyesebb, nagyobb értékű meglepetéseket. Bár szinte mindenki nagy figyelmet fordít a megfelelő ajándék kiválasztására, ugyanakkor az elmúlt két évben nagyot nőtt a saját kezűleg elkészített ajándékok népszerűsége: idén a megkérdezettek 22%-ánál kerül saját készítésű meglepetés a fa alá, míg 2013-ban még csak 15%-uk állította ezt.

Ruhanemű (50%), könyv (49%) és illatszer (44%): 2011 és 2013 után a mostani szezonban is ez a három legnépszerűbb választás, ha a szívünkhöz legközelebb állók ajándékáról van szó. Nem meglepő az sem, hogy a gyermekek és unokák esetében leginkább a játékokra esik a választás a ruhák és könyvek mellett. A férfiak párjukat elsősorban ékszerrel, okostelefonnal, vagy egyéb számítástechnikai eszközzel szeretik meglepni, míg a nők inkább saját kezűleg készített ajándékkal, vacsora meghívással, ruhaneművel kedveskednek szerelmüknek.

Ajándékot megtakarított pénzünkből veszünk

A Budapest Bank kutatásában megkérdezettek egynegyede (25%) számára a karácsony jelentős, megterhelő kiadást jelent, amely stresszessé teszi az ünnepi készülődést. A hazai lakosság közel fele (45%) már a karácsony előtti hónapokban elkezd spórolni az ünnepi kiadásokra, egyötöde (21%) inkább az ünnepek után húzza meg a nadrágszíjat, míg egyharmaduknak (28%) nem szükséges előre takarékoskodni.

Az ajándékok beszerzésénél a készpénz továbbra is a legnépszerűbb fizetési eszköz (73%), amelyet a betéti kártya (52%), a hitelkártya (24%), és az interneten keresztül, bankkártya adatok megadásával történő fizetés (23%) követ. Az érintőfunkciós betéti kártyák térnyerése is szemmel láthatóan megkezdődött az elmúlt két évben, idén ugyanis a válaszadók 27%-a jelölte meg a használt fizetőeszközök között az érintőkártyákat. Magától értetődően a húszas éveikben járóknál jelentősen magasabb (39%) az interneten bankkártyával fizetők aránya, ahogy láthatóan számukra a PayPass/PayWave nyújtotta kényelmi lehetőségek is vonzóbbak (27%).

„A bankkártyás fizetés a karácsonyi ajándékok beszerzésekor is a legkényelmesebb és legbiztonságosabb megoldás, ráadásul a legtöbb bankkártya és hitelkártya számos kedvezményt, kiegészítő szolgáltatást, vagy pontgyűjtési lehetőséget kínál” – mondta Fatér Gyula, a Budapest Bank lakossági üzletágvezetője. „Érdemes ilyen szempontból is átgondolni, mely áruházban milyen fizetőeszközt használunk, hiszen egy kis odafigyeléssel ezeket az előnyöket akár már a következő ajándék vásárlásakor is élvezhetjük.”

Az interneten keresztül vásárlók többsége (57%) továbbra is inkább utánvéttel fizet a megrendelt termékért, jellemzően készpénzt vagy bankkártyát használva – saját bevallásuk szerint elsősorban megszokásból. Mindössze 33%-uk fizet online, a bankkártya adatainak megadásával, ugyanis az utánvéttel fizetők közel fele (48%) attól tart, hogy visszaélnek a bankkártyája adataival.

Továbbra is a bevásárlóközpontok és a plázák az elsők

Ahogy két évvel ezelőtt, úgy idén is inkább a plázákat és bevásárlóközpontokat veszik majd célba a magyar vásárlók, a felmérés eredménye szerint ugyanis 67%-uk itt tervezi beszerezni az ajándékokat. Ez az arány szinte mit sem változott az elmúlt négy év során, ellenben kiemelkedő volt a növekedés a szuper- vagy hipermarketek esetében, amelyek idén 11%-kal nagyobb arányban merültek fel 2013-hoz képest, így ma a lakosság 52%-a választja ezeket az üzleteket.

Igazán népszerűvé váltak a webáruházak az elmúlt években, a felmérés szerint ugyanis 2011 óta jelentősen, összesen 19%-kal nőtt azok aránya, akik az interneten rendelnek ajándékot, így idén már 52% jelölte meg ezt a lehetőséget. Közülük is főleg a férfiaknál van különösen nagy sikere a webáruházaknak, hiszen 83%-uk előszeretettel rendeli innen az ajándékokat, ezzel szemben a nőknek mindössze 65%-a választja a virtuális bevásárlást.

A két nem között akkor is felfedezhető különbség, ha a választott webhelyről van szó, a férfiak ugyanis inkább a nagyobb hazai és külföldi weboldalakat részesítik előnyben, míg a hölgyek a kuponos oldalakat látogatják szívesebben.
A könyveket, lemezeket és elektronikai cikkeket a válaszadók fele általában az interneten vásárolja meg, ezzel szemben ruhaneműt kétharmaduk nem szívesen rendel webshopból.

Forrás: Budapest Bank

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum