2016. január 26.

KSH - A Balatonhoz vezetett a belföldi turisztikai utazások 19 százaléka 2014-ben

A magyar lakosság 2014-ben összesen 14,9 millió alkalommal vett részt többnapos belföldi utazáson, ahol 61,4 millió napot töltött el. A belföldi turizmusnak fontos szerepe van az ágazat stabilitásában, mivel a beutazó turizmushoz képest mind területileg, mind szezonálisan kevésbé koncentrált.

Miközben a vendégforgalom súlypontja az ezredforduló óta fokozatosan áttevődött a fővárosi régióba, addig a hazai turizmus elsődleges célterülete továbbra is a Balaton maradt, ahová a belföldi utazások 19, az utazások során eltöltött idő 24%-a irányult. Ezt követte a Budapest–Közép-Duna-vidék régió 17, illetve 16%-os részesedéssel. A sort a Tisza-tó zárja, alig 2–2%-kal.

A belföldi utazások során a rövidebb, 1–3 éjszakás utak domináltak, arányuk a Közép-Dunántúlon volt a legmagasabb (82%) és a Balatonnál a legalacsonyabb (51%).

A többnapos utazáson részt vevők száma az előző évi országos mélyponthoz képest 3,3%-kal nőtt.

A régiók közül legnagyobb mértékben, 24%-kal a Dél-Dunántúl látogatottsága bővült, a Tisza-tónál 17, a Nyugat-Dunántúlon 13%-kal többen fordultak meg. A belföldi utak közül a rövid, 1–3 éjszakás utak száma összességében emelkedett, a kilencből hat régióban nőtt, kettőben, a központban és Közép-Dunántúlon nem változott, egyedül Észak-Magyarországon csökkent.

A hosszabb, legalább 4 éjszakát meghaladó utak száma ezzel szemben 4,5%-kal visszaesett, ez jellemezte a régiók többségét is, mindössze a Tisza-tó és a Dél-Dunántúl régiókban mértek javulást.

A magyar lakosság utazási kedve a válság kirobbanása óta jelentősen visszaesett. 2014-ben a Budapest–Közép-Duna-vidék és az Észak-Alföld régióba feleannyian utaztak, mint hat évvel korábban, a többi térségben 13–33%-kal csökkent a látogatók száma. Egyedül a Dél-Dunántúlon sikerült megtartani, illetve kissé növelni a látogatottságot, az utazások száma 2008 óta 5,5%-kal emelkedett.

A többnapos belföldi turisztikai utazások elsődleges mozgatója a rekreációs szándék. A két legjelentősebb motiváció a rokonok, barátok meglátogatása (VFR-turizmus), valamint az üdülés (a fogalomba beleértjük még a szórakozást, pihenést, sportolást, városnézést és természetjárást is), együttesen az utazások 87%-ánál szerepelt fő célként.

Motivációs cél alapján a Balaton más jellemzőkkel bír, mint a többi turisztikai régió: itt az üdülés súlya a meghatározó (70%), míg a rokon- és barátlátogatásoké (15%), valamint az egészségturizmusé (5,6%) nagyságrendileg kisebb. A Közép-Dunántúlra érkezők indíttatása ezzel ellentétes: a rokonok, barátok felkeresése szerepel a legnagyobb (70%) arányban, megelőzve az üdülést, pihenést (19%) és a hobbi jellegű munkavégzést (5,8%). Hasonló a Budapest–Közép-Duna-vidék motivációs szerkezete is, de ebben a régióban a munka jellegű hivatalos és üzleti utazásoknak nagyobb a jelentősége.

A nagyobb fürdővárosok – Hajdúszoboszló, Hévíz, Zalakaros – vonzerejének köszönhetően az egészségmegőrzés elsődleges színterei a Balaton és az Észak-Alföld régió, de az Észak-Magyarország és Nyugat-Dunántúl régiók is meghatározóak. A kulturális és sportrendezvények, a konferenciák, üzleti utak a fővárost is magába foglaló központi régióba összpontosulnak. Az iskolai tanulmányutak célterülete szintén Budapest és térsége, a különböző táboroké a Balaton.

A rövid és hosszú utazások indítékai és célterületei meglehetősen különböznek egymástól. A rövidebb, hétvégi típusú utazások legfőbb célja a családi vagy baráti látogatás. Az ilyen utak döntően a saját régióba irányulnak. A hosszabb, 4 vagy annál több éjszakás utazások a pihenést, rekreációt szolgálják. Elsődleges célterületük a Balaton, valamennyi régióból ideirányul a legtöbb utazás.

2014-ben a kereskedelmi szálláshelyek belföldivendég-forgalma tovább erősödött. Térségenként jelentős az eltérés: a vendégek 52%-a, a vendégéjszakáknak közel fele köthető magyarokhoz. A hazai vendégkör aránya az Észak-Magyarország és a Dél-Dunántúl régiókban volt a legmagasabb, 85, illetve 84%, súlya valamennyi régióban nőtt, leginkább (2,2 százalékponttal) a Dél-Alföldön.

Az üzleti céllal működtetett szálláshelyeket 5,0 millió hazai vendég vette igénybe, a szállásfoglalások száma megközelítette a 12,1 millió éjszakát. A belföldivendég-forgalom a külföldinél egyenletesebben oszlik meg. A vendégek egy-egy ötöde a balatoni és a Budapest–Közép-Duna-vidék régiókban, 15%-uk Észak-Magyarországon szállt meg, minden tizedik vendég a Nyugat-Dunántúlon foglalt szállást, és hasonló arányban jelentek meg a két alföldi régióban is.

A belföldi turizmus terén 2014-ben mind a vendégek, mind a vendégéjszakák száma emelkedett, előbbi 12, utóbbi 10%-kal. A növekedés a régiók többségében az országos átlaghoz hasonló volt, egyedül a Dél-Alföldön volt erőteljesebb (22, illetve 19%).

A kereskedelmi szálláshelyek vendégeinek száma erőteljesebben nőtt, mint a szállásfoglalásoké, ezért az átlagos tartózkodási idő (2,5 éjszaka) ha kevéssel is, de csökkent. A belföldi vendégek leghosszabban a Balatonnál időztek, átlagosan 3,3 éjszakát, ami jelentősen elmarad a külföldiekre jellemző értéktől (4,9 éjszaka).

A fogyasztói szokások változásával az egyes szállástípusok kedveltsége is változik. 2014-ben a hazai vendégkör héttizede szállodában szállt meg, amit a népszerűségi sorban a panziók, a közösségi szálláshelyek, az üdülőházak és a kempingek követtek.

Valamennyi régióban a szálloda volt a legnépszerűbb szállástípus. Közülük is magasan kiemelkedett a központi régió, ahol a vendégek 80%-a a hotelek kínálatából választott, ugyanakkor a férőhely-kapacitással is összefüggésben a szállodai vendégek részaránya a Tisza-tónál volt a legalacsonyabb (43%).

A panziókat a Nyugat-Dunántúlon vették igénybe a legnagyobb, 20%-os arányban, míg a kempingeket, üdülőházakat és közösségi szálláshelyeket a Tisza-tónál, sorrendben 18–18, illetve 13%-os arányban.

Az üzleti célú egyéb szálláshelyek vendégforgalmára a belföldi vendégek túlsúlya jellemző, 2014-ben közel kétszer annyi belföldi vendég érkezett, mint külföldi, és másfélszer annyi éjszakára foglaltak szállást. A régiók közül egyedül a főváros térségében volt meghatározó a beutazóturizmus súlya.

A 2,7 millió vendégéjszaka több mint egyharmadát a balatoni településeken, további egynegyedét két régióban, Észak-Magyarországon és Nyugat-Dunántúlon töltötték.

Az előző évhez viszonyítva valamennyi régióban nőtt a vendégforgalom, a vendégek száma 23, a vendégéjszakáké 17%-kal.

A belföldi vendégek némileg hosszabban időztek az egyéb szálláshelyeken, mint a kereskedelmi szállásokon, de a külföldieknél itt is rövidebb ideig maradtak. Átlagosan 3,1 éjszakára foglaltak szállást, a Balatonnál egy-egy utazás során közel 5 napot és 4 éjszakát töltöttek el.

A kereskedelmi és egyéb szálláshelyeken együttvéve a legtöbb vendégéjszakát Budapest mellett továbbra is a kiemelt üdülőkörzetekben (különösen a Balaton, a Mátra–Bükk és a Sopron–Kőszeg–Hegyalja), a gyógyfürdők (főként Hajdúszoboszló, Zalakaros, Gyula, Hévíz, Sárvár, Bük) és a nagyobb vidéki városok (Sopron, Eger, Debrecen, Miskolc, Szeged) térségében regisztrálták.



Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum