2016. február 18.

KSH - A gyorsforgalmi utak hossza 1 százalékkal bővült 2014-ben

A magyarországi közúthálózat a településeket összekötő állami tulajdonú országos közutakból és az önkormányzati tulajdonban lévő helyi közutakból áll. A 2014. december 31-i állapot szerint az országos közutak hossza 31 802, a helyi közutaké 172 255 kilométer volt. 2013-hoz viszonyítva az országos közutak hossza és összetétele nem változott jelentősen: a gyorsforgalmi utak hossza 0,8%-kal, az önkormányzati utak 706 kilométerrel voltak hosszabbak, utóbbiak közel harmada belterületre esett.

Az országos építésű, normál nyomtávú vasutak építési hossza 2014-ben 7542 kilométer volt, ezen belül a működtetett vasútvonalak hossza (7017 kilométer) nem változott az előző évihez képest.

A parti építésű kikötők száma 2011-től változatlan: 53. A magyarországi vízi áruszállításban továbbra is a három országos közforgalmú kikötő a meghatározó: a bajai, a csepeli és a győr–gönyűi. A parti építésű közforgalmú kikötők száma 38, az üzemieké 12. A magyarországi folyókon lévő víziutak hossza 1432 kilométert tett ki 2014-ben, legnagyobb része, 835 kilométer szabályozott folyó.

Magyarországon a légi szállítási forgalom főként a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre koncentrálódik, tekintettel központi elhelyezkedésére és kiváló infrastruktúrájára. Az országban további négy nyilvános nemzetközi repülőtér üzemel: a debreceni, a győr–péri, a pécs–pogányi és a sármelléki. Közülük a Debrecen Airport és a sármelléki Hévíz Balaton Airport (volt Fly Balaton Airport) utasforgalma jelentősebb. A csővezeték-hálózat hossza 2014-ben 8 ezer, ezen belül a földgázvezetékeké 5,8 ezer, a kőolajé 848, az egyéb szénhidrogén-vezetékeké 1,4 ezer kilométer, nem változott az előző évihez képest.

Járműállomány

A közútigépjármű-állomány 2014-ben (3,8 millió gépjármű az év végén) 2,4%-kal nőtt 2013 végéhez mérten. Átlagos kora 13,5 év, 2011 óta összességében 1,5 évvel öregedett. A személygépkocsik száma a 2009–2011-es mérséklődést követően növekedésnek indult, a 2013. végi 1,8%-os bővüléssel meghaladta a 3 millió darabot. 2014-ben további 2,2%-os növekedés történt az előző évihez képest.

2014 végén a hazai személygépkocsi parkon belül – hasonlóan az előző évekhez – nem változott a legnépszerűbb márkák rangsora: az Opel, a Suzuki, a Volkswagen, a Ford és a Renault együttes aránya 51% volt. A személygépjármű-állomány folyamatosan öregszik, 2014-ben már 13,4 év volt az átlagos kor, amely 1,5 évvel haladta meg a 2011. évit. A hárommilliós személygépkocsi-állomány 91%-a katalizátorral ellátott.

A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 2011 óta évente átlagosan 29%-kal nőtt, 2014-ben meghaladta a 164 ezret. Az első forgalomba helyezéseken belül továbbra is a Volkswagen (11,9%), az Opel (11,0%), a Ford (10,5%), a BMW (6,9%) és az Audi (5,7%) a legnépszerűbbek, részesedésük együttesen 46% volt. Kedvezőtlen tendencia, hogy a hazai első forgalomba helyezett személygépkocsik között folyamatosan növekedett a használtak aránya, 2011-ben 38, 2014-ben pedig már 56% volt.

Magyarországon az első alkalommal forgalomba helyezett dízelüzemű személygépkocsik aránya az elmúlt négy évben lényegében nem változott, 53–57% között mozgott, az elmúlt négy év átlagában 12 százalékponttal meghaladta a benzinnel működőkét. Részarányuk évről évre csak egymás ellenében nő vagy csökken, 2014-ben együttesen 98,5%, míg a környezetkímélő hajtóanyaggal üzemelőké mindössze 1,5% volt.

A személygépkocsi-állományban 2014 végére 1,7 százalékponttal, 26%-ra bővült a dízelmeghajtású személygépkocsik részesedése. Összesen 2 millió 266 ezer benzinmeghajtású gépkocsi volt forgalomban, ez az állomány közel háromnegyede (73%).

2014-ben a természetes személyek által első alkalommal üzembe helyeztetett személygépjárművek száma (115,5 ezer) 32%-kal, a jogi személyeknél (48,9 ezer) 24%-kal volt magasabb, mint az előző évben. A 2013. évinél 9,2%-kal több (72 ezer) új személygépjármű kapott forgalmi engedélyt. Ezzel párhuzamosan a használt autók 2014. évi bejegyzéseinek száma 39%-kal, 93 ezerre nőtt.

A motorkerékpár-állomány 2014-ben 2,8%-kal, 162 ezer darabra bővült. Az állományon belül a japán márkák még mindig fölényben vannak. Az év során a Magyarországon első alkalommal regisztrált motorkerékpárok 52%-a a Honda, a Suzuki és a Yamaha márkák közül került ki.

A hazai autóbusz-állomány 2014-ben 2,0%-kal, 17,9 ezer darabra nőtt. A Mercedes, a Kravtex, a Volvo és a MAN térnyerése mellett az Ikarus folyamatosan veszít hazai dominanciájából, bár részesedése még mindig a legnagyobb (29%). Az állomány tovább öregszik, átlagos kora 2014-ben már 14,8 év volt, az említett legnépszerűbb márkák kora – a MAN-on és a Volvón kívül – nőtt az előző évhez képest. Az autóbuszpark döntően (98%) dízelüzemű. Tekintettel a nagyobb közlekedési társaságok által végrehajtott járműberuházásokra, 2013-ban 1053 (+84%), 2014-ben további 1313 darab (+25%) autóbusz kapta meg az első magyarországi forgalmi engedélyt. Az összes először forgalomba helyezett autóbusz 53%-a Mercedes (226), MAN (188), Volvo (184) és Kravtex (100) típusú járművek közül került ki.

A tehergépjármű-állomány összességében 2,6%-kal bővült, ezen belül legnagyobb mértékben, 8,7%-kal, a 3,5-7,5 tonna közötti össztömeg kategóriába tartozók. 2014. év végén a vontatók közel 61 ezer darabos állománya 8,5%-kal meghaladta az előző évit. Ezen belül a John-Deere gyártmányúak száma nőtt a legnagyobb (19%-os) mértékben (7230-ra).

A vasúti gördülőállományon belül a mozdonyok száma 1166 volt 2014-ben, ezen belül a villamosmozdonyok száma 581, a dízelmozdonyoké 571, míg a gőzmozdonyoké csak 14. A járműállományon belül a vasúti személykocsik száma 2436, a vasúti teherkocsiké 9509, 2,4, illetve 6,9%-kal kevesebb az előző évinél.

2014-ben a földalatti és a HÉV járműállománya nem változott, a trolibuszok száma 6-tal, a metróké 34-gyel, a villamosoké 17-tel lett több. 2014 márciusában adták át a budapesti metró 4-es vonalát, így a vonalak, a vágányok, a viszonylatok hossza egyaránt növekedett – 7,8, 22,3, illetve 7,3 km-rel. A földalatti és a trolibusz infrastrukturális adatai nem változtak. A villamosvonalak hossza 4,9, a vágányok hossza 45,6, a viszonylatok hossza 7 kilométerrel bővült. A viszonylatok száma a metrón kívül csak a villamosközlekedésben változott, kettővel nőtt.

A Magyarországon bejegyzett áruszállító vízi járművek száma 4,0%-kal volt kevesebb, mint 2013-ban. 2014 végén 389 magyar felségjelű áruszállító hajót és uszályt tartottak nyilván. A nem áruszállító hajók száma 25 319 volt, 425-tel több az egy évvel korábbinál. Ezen belül a magyar belvizeken 1-gyel kevesebb komp közlekedett 2014-ben, mint 2013-ban, a személyhajók és az úszómunkagépek száma nem változott, az úszóművek száma 9-cel, a kishajóké 413-mal, a jetskiké 4-gyel emelkedett.

Üzemanyagárak, -forgalom

Az üzemanyagárak alakulása a szállítási tevékenységen keresztül kihat a nemzetgazdaság egészére. A hazai üzemanyagárak mozgását főként a kőolaj világpiaci ára és a forintárfolyam változása befolyásolja. Egy hordó Brent olaj 2011-ben 111, 2012-ben 112, 2013-ban 109, 2014-ben 99 dollár, az éves átlagos dollár/forint középárfolyam 201, 225, 224, illetve 232,5 forint volt.

Ezen tényezők együttes hatására 2014 folyamán nagymértékű ingadozás jellemezte a hazai üzemanyagárakat. 2014 júliusában 426 forintba került egy liter benzin és 425 forintba egy liter gázolaj, decemberben viszont 364 forintot kellett adni egy liter benzinért és 381 forintot egy liter gázolajért. A benzinár 2011 februárja, a gázolajár 2011 szeptembere óta nem volt olyan alacsony, mint 2014 végén.



Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum