2016. február 22.

KSH - A metrón vagy földalattin utazók aránya 18 százalék 2014-ben

A helyi közösségi személyszállítást hazánkban 2,1 milliárd alkalommal vették igénybe 2014-ben, 5,0%-kal többen 2013-hoz viszonyítva. Az utaskilométerben kifejezett teljesítmény 5,8%-kal növekedett (8  milliárd utaskilométer). Magyarország 9313 településén szállítják az utasokat helyi autóbuszjáratok, Budapesten, Debrecenben, Miskolcon és Szegeden villamosok, Budapesten, Debrecenben és Szegeden trolibuszok.

A helyi személyszállítási forgalom döntő hányadát az autóbusz-közlekedés adta, az utasok 53%-a ezt használta. A közösségi közlekedési szolgáltatást igénybe vevők 21%-a villamoson és fogaskerekűn, 4–4%-a trolibuszon és HÉV-en utazott. A budapesti metró 4-es vonalának átadásával a metrón vagy földalattin utazók aránya 2,9 százalékponttal, 15%-ról 18%-ra emekedett. Az autóbusz-forgalom utaskilométerben mért részesedése 56% volt.

2014-ben a Siklón 839 ezren, a Libegőn 313 ezren utaztak, az előző évhez viszonyítva az emelkedés 6,2 és 19% volt. A helyi vízi személyszállítás még keresi a helyét a főváros tömegközlekedési rendszerében. A BKK 2012 nyarán több menetrend szerinti hajójáratot is elindított Budapesten, aminek hatására jelentősen megnőtt a helyi vízi közlekedést igénybe vevők száma. 2014-ben 460 ezren utaztak ezeken a hajókon, 2,6 millió utaskilométert megtéve. A menetdíjbevétel meghaladta a 100 millió forintot.

Helyközi személyszállítás

Magyarországon a közösségi helyközi személyszállítás teljesítménye (utaskilométerben) 2014-ben 5,7%-kal, 25 milliárdra nőtt, ezen belül a légi személyszállítás 33%-kal 4,3 milliárdra, az autóbuszos 3,0%-kal, 13 milliárdra emelkedett, a vasúti (7,7 milliárd) 1,3%-kal csökkent. A belvízi személyszállítás teljesítménye 9 millió utaskilométer.

Magyarország 3154 települése közül 3145 részese a Volán-társaságok helyközi autóbuszos közlekedési hálózatának. A kimaradó településeken a lakosság szállítását a MÁV, a Kaszói Állami Kisvasút és a BKK, illetve a helyi falugondnoki szolgálat látja el.

Közúti személyszállítás

A közúti helyközi közösségi közlekedést igénybe vevő utasok száma 2013-hoz képest 2014-ben 520 millióról 522 millóra nőtt, az utaskilométer 3,0%-os emelkedés következtében megközelítette a 13 milliárdot.

Belföldön az utasszám 0,4%-kal, 519,5 millióra emelkedett, az utaskilométer szintén 0,4%-kal – 11,7 milliárdra – nőtt. Az egy évvel korábbinál sokkal többen utaztak autóbusszal külföldre, a nemzetközi forgalom bővülése 31% (2,6 millió utas) volt. A megtett utaskilométer 37%-kal emelkedett, 908 millióról 1 milliárd 241 millió utaskilométerre.

A nemzetközi utasszállításban 2014-ben az előző évhez viszonyítva az átlagos utazási távolság 21 kilométerrel, 479 kilométerre bővült, 136 kilométerrel meghaladva a 2011-es átlagos távolságot.

A nemzetközi forgalomban 2011 és 2014 között az autóbuszos személyszállítás részesedése az utasszámot tekintve 15, az utaskilométer teljesítményt figyelembe véve 14 százalékponttal emelkedett.

Vasúti személyszállítás

A vasutak 2014-ben a helyközi személyszállításban több mint 146 millió utast szállítottak. A vasúti személyszállítás 2014. évi teljesítménye 7,7 milliárd utaskilométer volt, az előző évinél 1,3%-kal kevesebb. A vasúti utasszállítás döntő része belföldi, az utasok 1,9%-a (2,7 millió fő) lépte csak át az országhatárt az elmúlt évben.

Belföldi viszonylatban az átlagosan megtett út hossza 51 kilométer volt 2014-ben. A vasutat az utazóközönség túlnyomó része, 72%-a 50 kilométeres körzetben vette igénybe. A fizető személyszállítás utasszáma lényegében megegyezett az előző év adatával, a díjmenetes személyszállításé 7,3%-kal elmaradt a 2013. évitől. A teljes utazóközönséget figyelembe véve a fizető személyszállítás aránya 79% volt.

A másodosztályon utazók száma az elmúlt évben 131 millió volt, 1,8%-kal kevesebb, mint 2013-ban, részaránya évek óta változatlanul magas (90%). Az InterCity járatain utazók aránya a teljes utazóközönséget tekintve 6%, 2014-ben 8,6 millió utas vette igénybe ezt a szolgáltatást, számuk évek óta nő. A kényelmi szempontok hosszabb távolságon érvényesülnek, az első osztályon megtett utak átlagos hossza (74 kilométer) közel másfélszerese a másodosztályúakénak.

A nemzetközi személyszállítási teljesítmény részesedése az összteljesítményből 4,8, az utasszám tekintetében 1,9%. A legvonzóbb célország Ausztria, Szlovákia, Németország és Románia voltak. A legtöbb utas Ausztriából (376 ezer), valamint Németországból (173 ezer) érkezett Magyarországra 2014-ben.

A nemzetközi vasúti személyszállítás tranzitforgalma alacsony, mindösszesen 117 ezer utas haladt keresztül az országon. 2014-ben a nemzetközi személyszállításban megtett átlagos utazási távolság a beutazó forgalomban 166, a kiutazó forgalomban 100, az átmenő forgalomban 239 kilométer volt.

Légi személyszállítás

A legalább részben magyar tulajdonosi körbe tartozó belföldi rezidens légitársaságok 2014. évi utasforgalma 3,0 millió fő volt, 31%-kal több, mint az előző évben. Az utaskilométerben mért teljesítmény 33%-kal, 4,3 milliárdra nőtt.

A magyar légitársaságok egy utaskilométerre jutó bevétele 2014-ben 15%-kal bővült. A 2014. évi személyszállítás menetdíjbevételének teljes összege 53%-kal emelkedett a 2013. évihez képest.

A magyarországi repülőterek utasforgalmában a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér részesedése 98%. A repülőtér 2014-ben 62 ország (2013-ban 60) 263 repülőterével (2013-ban 221) és 147 légitársasággal (2013-ban 159) állt üzleti kapcsolatban. Az utasok száma (9,2 millió) 7,5%-kal emelkedett.

A légitársaságok ezt a forgalmat 2014-ben 3,4%-kal, 87 ezerre növekvő járatszámmal realizálták. A budapesti repülőtérről a kereskedelmi utasok 94%-a Európába indult, illetve onnan érkezett Budapestre.

Az európai országok közül az Egyesült Királyság és Németország relációjában a legnagyobb az utasforgalom, együttesen közel harmadát adták a repülőtér forgalmának.

2011 óta a járatonkénti átlagos utasszám emelkedik, 2014-ben 106 fő volt. Ezen belül a nem kereskedelmi járatoknál a 2011. évi 6 főről 2014-re 16 főre, míg a meghatározó súllyal rendelkező kereskedelmi járatoknál a 2014. évi átlagos utasszám (112 fő) 3,5%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

A Liszt Ferenc repülőtér havonkénti utasforgalma jellegzetes szezonalitást mutat: a nyári szabadságolások ideje alatt az utazók száma nő, nyár végétől kora tavaszig csökken. A nem menetrend szerinti utasforgalom döntően turisztikai célú (charter) forgalom, így a nyári szezonban kiugróan magas az utasok száma. 2014-ben az előző évihez viszonyítva a menetrend szerinti utasforgalom 7,3, a charterforgalom 9,8%-kal bővült.

Belvízi személyszállítás

A vízi személyszállítás aránya a személyszállításban alig haladja meg az 1‰-et. 2014-ben az előző évhez viszonyítva a távolsági vízi közlekedésben az utasok száma (717 ezer) 8,5%-kal, a teljesítmény 2,8%-kal emelkedett, 2014-ben 9 millió utaskilométer volt.

A Dunán az egy utas által megtett átlagos távolság évek óta csökken, 2011-ben még 51 kilométer volt, 2014-ben viszont már a 20 kilométert sem érte el. Mérséklődés jellemző a balatoni hajózásra is, de a visszaesés sokkal kisebb mértékű (2011-ben 9,6, 2014-ben 9,1 kilométer).

A kereslet csökkenésének fő oka a többi utazási módhoz képest jóval magasabb menetdíj (az egy utaskilométerre jutó átlagos menetdíjbevétel például az autóbusz esetében 9,7, míg hajón ennek több mint a nyolc és félszerese, 83 forint).

Viszonylag népszerűek a Dunakanyarban közlekedő kirándulóhajók, illetve a balatoni településeket összekötő járatok. Az egyetlen nemzetközi menetrend szerinti járat a bécsi. Ezek a hajóutak többnyire szabadidős programokhoz, pihenéshez, nyaraláshoz kapcsolódnak.





Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum