2016. február 17.

KSH - A szállítás, raktározás ágazat árbevétele 6 százalékát tette ki a teljes nemzetgazdaságénak 2014-ben

A szállítás, raktározás ágban a szolgáltatási tevékenységek igen széles skáláját végző, 4 fő feletti vállalkozások 2014. évi értékesítésének nettó árbevétele – előzetes adatok szerint és folyó áron – meghaladta a 4300 milliárd forintot, ami 6,2%-a volt a teljes nemzetgazdaságban képződött árbevétel összegének.

Az ebbe a nemzetgazdasági ágba tartozó vállalkozások folyó áras árbevétele 2011 óta folyamatosan, évente átlagosan 9,3, 2014-ben több mint 13%-kal növekedett. A szállítási módozatok ágazatai közül 2014-ben az előző évihez képest csak a vízi szállítás ágazatban (részaránya alig fél százalék az ágon belül) csökkent az árbevétel összege: egyötödével, 20 milliárd forintra.

A nemzetgazdasági ág 2014. évi árbevételének 44%-a, 1916 milliárd forint a szárazföldi, csővezetékes szállítás, további, közel 40%-a (1726 milliárd forint) a raktározás, szállítást kiegészítő tevékenység ágazatba sorolt vállalkozások teljesítményéből származott.

A szállítási szolgáltatások külkereskedelmi forgalma

2014-ben is folytatódott a szolgáltatások és ezen belül a szállítási szolgáltatások folyó áras külkereskedelmi forgalmának évek óta tartó növekedése. A behozatal értéke folyó áron 11%-kal, 859 milliárd forintra, a kivitel összege 16%-kal, 1438 milliárd forintra nőtt az előző évihez képest. 2014-ben a szállítási szolgáltatások külkereskedelmi forgalmából származó 859 milliárd forint kiadás 21%-a, míg az 1438 milliárd forint bevétel egynegyede volt a teljes szolgáltatás-külkereskedelmünknek.

A 2014. évi aktívum 112 milliárd forinttal, 24%-kal volt több a 2013. évinél. Az export növekedésére hatással volt a 2013. július 1-jén bevezetett,6 és mind a magyar, mind a külföldi – 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű – tehergépjárművekkel fuvarozókat érintő útdíjfizetési kötelezettségből származó bevétel. 2014-ben az összes szolgáltatás folyó áron számított kereskedelmi többlete megközelítette az 1692 milliárd forintot, amihez 34%-kal – 579 milliárd forinttal – járultak hozzá a szállítási szolgáltatások.

Foglalkoztatottság

2014-ben a szállítási, raktározási ágban működő gazdasági szervezetek teljes munkaidőben több mint 180 ezer főt foglalkoztattak, arányuk a nemzetgazdaságban változatlanul 7,1% volt, számuk közel 9600 fővel nőtt az előző évihez képest. A „H” ágba tartozó ágazatok közül 2014-ben a szárazföldi, csővezetékes szállítás ágazatban dolgozott a teljes munkaidős munkavállalók közel 55%-a, több mint 99 ezer fő, 9 ezerrel többen, mint egy évvel azelőtt.

Az ágazat súlyát a közúti teher- és a csővezetékes alágazatokban foglalkoztatott közel 44 ezer fő (részaránya 44% az ágazaton belül), valamint az egyéb szárazföldi személyszállítási alágazat közel 37 ezer fős (részaránya 37% az ágazaton belül) létszáma adta. 2014-ben a nemzetgazdasági ágon belül a szintén jelentős, 30%-os részarányú raktározás, szállítást kiegészítő tevékenység ágazatban a megelőző évihez képest 3,4%-kal – 53,5 ezer főre – bővült a teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma.

A postai, futárpostai tevékenység ágazatban tovább folytatódotta teljes munkaidőben foglalkoztatottak számának 2011 óta tartó csökkenése: 2014-ben 26,6 ezer , az egyévvel korábbinál 4,2%-kal kevesebb főt foglalkoztattak. A szállítás, raktározás nemzetgazdaság i ágon belül egy év alatt 17, illetve 8,9%-kal mérséklődött a teljes munkaidőben dolgozók száma a vízi és a légi szállítás ágazatokban.

A szállítás, raktározás ágazatokban az egy főre jutó havi bruttó átlagkereset 2014-ben 230 ezer forint volt, amely 3,0%-kal haladta meg az előző évit, és 7557 forinttal maradt el a nemzetgazdaság átlagától. Az ágazaton belül igen széles határok között mozgott a teljes munkaidőben foglalkoztatottak havi bruttó átlagkeresete. A vízi szállítás esetében, valamint a közúti áruszállítás, költöztetés és a csővezetékes szállítás-szakágazatokban a nemzetgazdasági átlagnál jóval alacsonyabb, 155–196 ezer forint volt a havi bruttó átlagkereset.

A teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma alapján az elmúlt négy évben 43%-ra zsugorodott légi szállítási ágazatban a havi bruttó átlagkereset közel háromszorosa (703 ezer forint), a légi szállítást kiegészítő szolgáltatásban pedig, több mint 2,5-szerese (605 ezer forint) volt a nemzetgazdasági átlagénak.

Árak

A rövid távú statisztikákról szóló uniós jogszabály előírásainak megfelelően a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágon belül négy szolgáltatáscsoport kibocsátásiár-indexeinek megfigyelése történik. 2014-ben a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágban szolgáltatást végző vállalkozások kibocsátásiár-indexe átlagosan 3,9%-kal haladta meg az előző évit.

A gazdasági környezet változásai, az ipar és a mezőgazdaság teljesítménye, a forint és az euró árfolyamának viszonya, a vállalkozások likviditási helyzete hatással van a közúti áruszállítás, a raktározás és tárolás, a rakománykezelés, postai, futárpostai ágazatokban tevékenykedő vállalkozások piaci szolgáltató tevékenységére és azon keresztül az ügyfélkörük részére nyújtott szolgáltatások áraira.

2014-ben a meghatározó súllyal rendelkező közúti áruszállítás szolgáltatásainak díjai éves szinten átlagosan 4,0%-os mértékben nőttek, ebben szerepe volt a nemzetközi fuvarozást érintő forint/euró árfolyam emelkedésnek is. A postai, futárpostai tevékenységek árai 3,1%-kal bővültek, a növekedés üteme 1,5 százalékponttal alacsonyabb a 2013. évinél. 2014-ben a megfigyelt szolgáltatás csoportok közül egyedül a raktározási, tárolási szolgáltatások díjai mérséklődtek, éves szinten 3,2%-kal.

2014-ben az egyéni fogyasztás rendeltetés szerinti osztályozása (COICOP) szerint a közlekedés és szállítás csoportban a fogyasztói árak színvonala átlagosan 99,6% volt, az index 0,3 százalékponttal alacsonyabb a 2013. évinél. 2014-ben egy év alatt a légi személyszállítás csoportjában 16%-os drágulás, a kombinált személyszállítási szolgáltatások esetében 6,8%-os árcsökkenés történt.

2014-ben 2,2%-kal mérséklődtek az üzemanyagok és kenőanyagok árai, összefüggésben az Európában irányadó Brent nyers kőolaj árának ingadozásával, illetve 50%-ot is meghaladó visszaesésével, és a forint/dollár árfolyam alakulásával. A postai szolgáltatások igénybevételéért 5,9%-kal kellett többet fizetni, mint egy évvel
korábban.


Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum