2016. április 11.

KSH - A legmagasabb a foglalkoztatási ráta a Közép-Dunántúlon 2015-ben

2015-ben a külső és a belső gazdasági környezetet jellemző kedvező folyamatok (többek között az energiahordozók világpiaci árának csökkenése, az ipari termelés növekedése, az exportbővülés, a belföldi fogyasztás élénkülése) eredményeként tovább javultak a hazai munkaerőpiac főbb mutatói.

2015-ben 110 ezer fővel többen minősültek foglalkoztatottnak, mint egy évvel korábban, így éves átlagban számuk 4 millió 210 ezer fölé emelkedett.

A 15–64 éves népességre számított foglalkoztatási arány 63,9% volt, 9,0 százalékponttal meghaladta a válság mélypontját jellemző 2010. évi szintet, és a ráta változásának csak mintegy ötöde származott a foglalkoztatási ráta nevezőjét adó 15–64 éves korosztály létszámcsökkenéséből. Az éven belül a foglalkoztatottak létszáma a III. negyedévig folyamatosan nőtt, a IV. negyedévi 4 millió 259,3 ezres szám pedig alig maradt el a III. negyedévitől.

A foglalkoztatottak létszámának növekedését a munkanélküliek létszámcsökkenése kísérte, a 2015. évi 307,8 ezres létszám 35,5 ezer fővel alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál. A munkanélküliek száma negyedévről negyedévre mérséklődött, a IV. negyedévben már csak 280,7 ezren minősültek az ILO-kritérium szerint munkanélkülinek. A jelenleginél kedvezőbb munkanélküliségi adatokat az utóbbi közel három évtizedben csak a 2000-es évek első néhány évében mértek, viszont akkor az alacsony munkanélküliségi ráta a mostaninál érdemben alacsonyabb foglalkoztatási rátával párosult.

A munkaerő-kínálati többlet ellenére 2015-ben a gazdaság egyre több területén, így az egészségügyben, a kereskedelemben és szezonális jelleggel a vendéglátásban markánsan jelen volt a munkaerőhiány is. A kereslet és a kínálat strukturális és területi egyenlőtlenségének növekedéséhez hozzájárult az utóbbi évek jelentős volumenű munkavállalási célú migrációja, illetve a belső munkaerő-vándorlás továbbra is alacsony intenzitása, amit a közfoglalkoztatási lehetőségek kiszélesítése, az alacsony kereset jelentette hátrányt részben ellensúlyozni tudó helybeni munkalehetőség még tovább mérsékelt. Az utóbbi években a magyar foglalkoztatás növekedési üteme jóval meghaladta az uniós átlagot, ami relatív pozíciónk további javulását eredményezte.

A legfrissebb, már rendelkezésre álló uniós munkaerő-felmérési adatok szerint 2015 III. negyedévében a 15–64 éves népességre vetített 64,8%-os, az uniós átlagnál mindössze 1,3 százalékponttal alacsonyabb foglalkozási rátánkkal a 28 tagország sorrendjében a 15. helyen álltunk, míg az úgynevezett legjobb munkavállalási korúak, a 25–54 évesek foglalkoztatási rátája 2,9 százalékponttal meghaladta az uniós átlagot. 2015-ben éves átlagban 6,8%-os (illetve a III. negyedévben 6,4%-ra mérséklődött) munkanélküliségi rátánkkal pedig újra a tagországok munkanélküliség szempontjából legjobb helyzetű egyharmadába kerültünk.

Az előző évhez viszonyított 110 ezres foglalkoztatotti létszám-növekedésből a férfiak némileg nagyobb súllyal részesültek, mint a nők. A munkavégzés helyéül Magyarországot megjelölők száma 2,5, a külföldi munkavégzést megjelölőké 11%-kal emelkedett.1 2015-ben a vállalkozói rétegbe tartozók száma is nőtt, bár kisebb ütemben, mint az alkalmazásban állóké.

2015-ben is a 15–64 évesekre számított 67,9%-os, az országos átlagot 4,0 százalékponttal meghaladó foglalkoztatási rátájával Közép-Dunántúl állt a régiók rangsorában az első helyen, de ettől csupán három-négy tized százalékponttal volt alacsonyabb a Közép-Magyarországra, illetve Nyugat-Dunántúlra jellemző érték. A másik pólust 59,0%-kal Észak-Magyarország, illetve 58,9%-kal Észak-Alföld jelentette. A megyék közötti különbség még nagyobb: míg Vas megyében száz megfelelő korú lakosból 70 fő volt foglalkoztatott, addig a legrosszabb helyzetű Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 57.

Az intézményi munkaügy-statisztika adatai szerint a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásoknál 2015-ben a 11,9 ezer közfoglalkoztatottal együtt 1 millió 920 ezren dolgoztak, 2,8%-kal (53 ezer fővel) többen, mint 2014-ben. (A bővülés közfoglalkoztatottak nélkül számolva 2,9%-nak felelt meg.)

A létszámnövekedés – részben a bázishatásnak köszönhetően – az I. negyedévben volt a legdinamikusabb. A legnagyobb létszámú nemzetgazdasági ág, a 646,6 ezer főt alkalmazó feldolgozóipar létszámnövekedése 0,2 százalékponttal meghaladta a vállalkozási szféra átlagát, de ezen belül az egyes területek létszámdinamikája jelentősen eltért.

Kiemelkedő ütemben, 7,4%-kal nőtt a járműgyártás, illetve 6,2%-kal a gumi-, műanyag és nemfém ásványi termékek gyártása ágazatcsoport alkalmazásban állóinak létszáma, miközben a nagyobb létszámúak közül a textília, ruházati, bőr és bőrtermék gyártása és a fafeldolgozás, papírtermékek gyártása, nyomdai tevékenységek ágazatcsoportok az előző évinél (0,8 és 0,5%-kal) kevesebb főt foglalkoztattak.

A versenyszféra túlsúlya jellemezte, százezren felüli létszámú nemzetgazdasági ágak közül a vasárnapi boltbezárás ellenére is 3,0%-os létszámbővülés történt a kereskedelem, gépjárműjavításban, úgy, hogy a teljes munkaidős foglalkoztatotti körben ez 4,4%-os volt, csökkenő részmunkaidős foglalkoztatás mellett.

Az adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenység nemzetgazdasági ágban 4,9, az építőiparban 1,3%-kal dolgoztak többen az egy évvel korábbinál. A kisebb létszámú nemzetgazdasági ágak közül a lakossági vásárlóerő bővülésének és kedvező idegenforgalmi mutatóknak köszönhetően kiugró, 6,6%-os létszámnövekedés jellemezte a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás nemzetgazdasági ágat. A szakmai, tudományos, műszaki tevékenység nemzetgazdasági ág legalább 5 fős vállalkozásainál még ennél is jelentősebb, 6,9%-os növekedés ment végbe.

A nem közfoglalkoztatottként dolgozók létszáma a költségvetési szférában 0,5%-kal nőtt, ez éves átlagban 698 ezer főnek felelt meg, a megfigyelt nonprofit szervezetek pedig 96 ezer főt foglalkoztattak.

Közfoglalkoztatottakkal együttesen a költségvetési szféra létszáma 1,6%-kal magasabb volt az előző évinél.

Közfoglalkoztatottként 2015-ben az intézményi munkaügy-statisztika adatai szerint havi átlagban 191,8 ezren, az előző évinél mintegy 10 ezerrel többen kaptak keresetet. A közfoglalkoztatásért felelős Belügyminisztérium (BM) adatközlése szerint a közfoglalkoztatottként nyilvántartottak átlagos létszáma ugyanebben az időszakban 208,1 ezer volt.

Létszámuk havonkénti alakulása a korábbi éveket jellemzőnél jóval kiegyensúlyozottabb képet mutatott. A legkevesebben (145 ezren) márciusban dolgoztak ebben a formában, májustól viszont már folyamatosan havi 200 ezer fő feletti volt a létszám. A közfoglalkoztatás átlagosan 7 hónap időtartamú teljes munkaidős munkát jelent. Az ilyen formában dolgozók 80%-a egyszerű, képzettséget nem igénylő munkát végzett.

Ugyancsak a BM közlése szerint 2015 során a közfoglalkoztatás mint foglalkoztatáspolitikai program a nyilvántartott álláskeresők 36,2%-át érte el, a férfiakat valamivel nagyobb arányban, mint a nőket. Iskolai végzettséget tekintve a programba történő bevonás mértéke az alapfokú végzettséggel, illetve azzal sem rendelkezők körében volt a legmagasabb (40% feletti).





Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum