2016. június 13.

OC - A kertvárosi környezetben a családi házak átlagmérete 129 m2, 2016. május

Nem csak Budapesten lendült fel a lakáspiac, a fővároson kívül is közel harmadával több ingatlan cserélt gazdát 2016 első negyedévében, mint 2015 végén. A vidéki városokat is elérte a kereslet élénkülése és egyre másra indulnak új beruházások is – derül ki az Otthon Centrum elemzéséből.

A főváros közigazgatási határán túl, az Otthon Centrum adatbázisában szereplő adás-vételi tranzakciók száma alapján a fővárosi agglomerációban Budaörs, Dunakeszi, Érd és Szigetszentmiklós emelkedett ki, de Gödöllőn, Gyálon, Gyömrőn és Kistarcsán, illetve a budai agglomerációban Budakalászon, Szentendrén és Solymáron is élénk volt a piac. A kertvárosi környezetben elsősorban családi házakat adtak-vettek a főváros környéki településeken az év első három hónapjában: az átlagos méret 129 m2, az átlagos ár 240 ezer forint volt négyzetméterenként.

Az átlag mögött azonban nagy különbségek vannak: míg Érden 100 négyzetméter volt az átlagos méret, Budaörsön ez 175 négyzetméter volt. Az árak tekintetében is nagy különbségek voltak a budai agglomeráció és a pesti oldalon, az M0 mentén található települések között: míg Gyálon, Üllőn, Veresegyházon vagy Szigetszentmiklóson jellemzően átlagosan 20 milliós házak keltek el, addig Budaörsön, Solymáron ennek több mint kétszeresét fizettek az ingatlanokért, Szentendrén még ennél is magasabb áron kötöttek üzleteket.

A kereslet, Soóki-Tóth Gábor, az Otthon Centrum elemzési vezetője szerint, elsősorban azokon az agglomerációs településeken fog fokozódni, ahol a tömegközlekedési szolgáltatás minősége és gyakorisága akár autó nélkül is elérhetővé teszi a döntően fővároshoz kötődő munkahelyeket és ahol a CSOK igénybe vételére jogosult családok a támogatáshoz mérten megfizethető új építésű ingatlanokat találnak. Az élénkülő telekpiac a saját erős építkezések terén is fellendülést sejtet ezeken a településeken.

A vidéki nagyvárosok mindegyikében a legmagasabbra általában a belvárosi fekvésű, illetve a városközponthoz közeli városrészekben található lakóingatlanokat értékelik a helyiek. Győrben a Belváros mellett Nádorváros és Révfalu említhető, ahol a nappali + 1, vagy nappali + 2 szobás lakás a legkedveltebb kategória, elsősorban a 60 m2 vagy ennél nagyobb alapterületű lakásokat vásárolják. Az árak az új építés esetén – ami a városban jellemzően emeltszintű szerkezetkész szintet jelent – a fenti városrészekben jellemzően 380-450 ezer Ft/m2 szinten alakulnak. A kulcsrakész kivitelezés ennél 10%-al többe kerül (természetesen extra igények figyelembe vétele nélkül). A használt, de újszerű, vagy felújított lakásokért 320 - 350 ezer Ft/m2 fizetnek.

Pécsett a Belváros és közvetlen környezete, valamint a Mecsekoldal közvetlenül Belvároshoz kapcsolódó részei (Bálics, Donátus) számítanak a legkívánatosabb lakóhelynek. Itt kisebb, 4-8 lakásos társasházi lakásokat keresnek, lehetőleg kertkapcsolattal. Az árak négyzetméterenként 280-320 ezer forint körül alakulnak a használt ingatlanok esetén, míg az új építésű lakások négyzetméteréért 300-450 ezer forint is elkérnek a fejlesztők. Kedvelt lakástípus a nappali + 2-3 hálószobás lakás kertkapcsolattal, de keresik az új vagy újszerű nem tetőtéri lakásokat is.

Szegeden a legnagyobb becsben a Belváros, Felsőváros, Rókus, Móraváros, és Újszeged városrészek lakásait tartják a helyiek. A favorit az egyetemekhez közeli tégla építésű lakás, ezeket 280 ezer Ft/m2 áron adják-veszik. Használt lakást már 220- 260 ezer forintos fajlagos áron lehet kapni, az új építésűek ára bő százezerrel magasabb, 300- 360 ezer forint négyzetméterenként. A presztízs környéken a közép korosztály főként befektetési céllal vásárol.

Az ország keleti felében Debrecenben a legkeresettebb városrész a méltán híres Nagyerdő. A természeti környezet, a jó közlekedés és az egyetem közelsége mind hozzájárul, hogy itt, a leginkább keresett társasházi, 40-60 négyzetméteres lakások átlagára 300 – 400 ezer forint négyzetméterenként. A családi házat keresők között leginkább Csigakert, Postakert és Kertváros, valamint a Hatvan utcai kert népszerű, mivel ezeknek a városrészeknek jó a közlekedése (közel a Belváros, de az M35 is) és a kellemes kertvárosi környezet magas presztízs-értékkel ruházza fel az itt található ingatlanokat. Ezt tükrözi, hogy az itt található házak 30-50 millió forintért kelnek el.

Maradva a keleti országrészben, Miskolcon a családi házak tekintetében Miskolc-Tapolca, a Vár környéke (Berekalja) és Bodótető a legkedveltebb városrészek. Itt nagyobb méretű, újszerű (legfeljebb 10 éves) házak találhatóak. A 120-200 m2 alapterületű családi házak már 200-250 Ft/m2 áron megvásárolhatók. Családi házak terén a legkeresettebb a 15-25 milliós kategória. Ezek jellemzően 90-120 négyzetméteres (2 és fél, 3 és fél szobás), téglaépítésű házak, Görömböly, Martin kertváros, Diósgyőr, Szirma, Győri kapu városrészekben.

Kecskeméten szintén magas presztízsű a belváros, ahol a társasházi lakások ára 11-12 millió forinttól (nappali + 1 hálószoba) akár 35 millió forintig (nappali + 2 vagy 3 háló) terjed. A legkeresettebb mostanában a nappali +2 hálós újszerű, vagy befektetési céllal a 2 szobás társasházi lakás. A legjobbnak tartott környék egyértelműen Petőfiváros, ahol családi házakat és sorházakat vesznek. Itt meglehetősen szórnak az árak: a régebben épült sorházak már 18 millió forintért megvásárolhatók, míg az újszerű egy szintes házakért 40-50 milliót is elkérnek, a telkek pedig 18-20 millió forinttól indulnak. A leggyorsabban a 18-25 milliós sorház-egységek kelnek el. Az új építésű családi házak jórészt bérbe vannak adva a városba települt iparvállalatoknál dolgozó külföldieknek.

A tavaly év végén bejelentett kedvezmények már éreztetik hatásukat a vidéki városokban is: az ÁFA mértékének 5 százalékra csökkentése és a CSOK „10 + 10 milliója” sok vállalkozó fantáziáját megmozgatta.

A régiós különbségek ebben a szegmensben talán a leginkább érzékelhetők: Győrben szinten minden városrészben indulnak beruházások a 4-6-8 lakásostól a közepes 20-36 lakásszámú projekteken át a 80-200 lakásos nagy volumenű építkezésekig bezáróan.

Debrecenben néhány projekt jó időzítése révén sikeresen tudta értékesíteni a lakásait, de az Otthon Centrum helyi irodájának tapasztalata szerint kérdéses, hogy nagy számban elfogynak-e majd a most épülő és bőven 400 ezer forintos négyzetméterár felett kínált lakások a városban.

Pécsett már ennél kedvezőbb árszinten 300 ezer forint környékén is találunk új építésű lakásokat, Miskolcon is hasonló árszinten van kínálat, de a borsodi megyeszékhelyen még rengeteg a válság előtt épült és „beragadt” lakás vár vevőre ennél olcsóbban is.

Szegeden sincs hiány új építésű projektekben: a Nemestakács utcában, a Felső Tiszaparton, a Bárka utcában, a Moszkvai körúton, a Hunyadi téren, a Hársfa utcában, az Ősz utcában, a Római körúton, a Lengyel utcában, a Bocskai út –Madách utca sarkán, a Dobó és a Móra utcában is jellemzően 16-20 lakásos társasházak épülnek, vagy ilyenek építését tervezik a beruházók.

A fejlesztői kedv tehát megvan, azonban az Otthon Centrum több vidéki partnere is jelezte, hogy például a CSOK-ot igénybe vevők egyre-másra inkább saját építésben gondolkodnak, mert így látják legnagyobb értékét a támogatásnak. A jelzett árszintek ugyanis már érdemesebb családi ház építését választani egy új építésű lakás helyett. Azonban nem árt igyekezni, mert például Kecskeméten a telekárak megduplázódtak és a kivitelező cégek, akik megfelelő referenciával rendelkeznek, 2017-ig minden kapacitásukat lekötötték.

Családi ház árak és alapterületek a fővárosi agglomeráció településein (2016. I. negyedév)

Forrás: Otthon Centrum

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum