2016. július 12.

KSH - Az élelmiszeriparban 17 százalékkal csökkentek a beruházások 2015-ben

Az előzetes adatok alapján 1613,7 milliárd forintot fordítottak az iparban beruházásokra 2015-ben, amely összehasonlító áron 3,9%-al kevesebb az egy évvel korábbinál. (2014-ben a beruházási teljesítmény 10%-kal növekedett.). 

Az ipar nemzetgazdasági ágai közül a villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás területén kimagaslóan, 21%-kal nőttek a beruházások. (A 2013. évi és a 2014. évi csökkenés után 2014-ben 9,2%-kal nőtt a nemzetgazdasági ág beruházási teljesítménye.) 2015-ben átadták a Mátra lábánál Magyarország legnagyobb fotovoltaikus erőművét.

Ezenkivül nagyszabású hőerőműkapacitás-bővítéseket, a fővárosi távhőszolgáltatást érintő fejlesztéseket, a gázhálózat építési és rekonstrukciós beruházásait, valamint a villamos távvezeték és áramelosztó hálózatok bővítését valósították meg az iparág szereplői.

A bányászatban – a 2014-es kiugróan magas, 53%-os volumennövekedés után – 2015-ben 23%-os csökkenést regisztráltunk. Jelentősebb beruházások (új olajkitermelő fúróberendezések vásárlása) a kőolaj-, földgázkitermelés ágazatban történtek.

Az ipar összes beruházásából közel 90%-kal részesedő feldolgozóipar beruházásai 2011 és 2014 között számottevő mértékben emelkedtek, részben – elsősorban az exportértékesítés felfutatását eredményező – jelentős zöldmezős fejlesztések miatt. A 2014. évi 9,6%-os bővülést követően 6,0%-os csökkenést regisztráltunk 2015-ben. Míg 2014-ben a 13 feldolgozóipari alág közül nyolcban volt növekedés, 2015-ben már csak ötben.

Az előbb említett, bővülő öt alág közül a kis súlyú textília, ruházat, bőr és bőrtermék gyártása területén mértük a legnagyobb volumennövekedést (82%) 2015-ben, elsősorban az itt tevékenykedő vállalkozások 2015-ben megvalósított nagyszabású építési beruházásai, új gyárépületeik, gyártósoraik kialakítása eredményeképpen.

A számítógép, elektronikai, optikai termékek gyártása esetében a 2014. évi kimagasló 34%-os növekedés után az alág beruházásainak volumene 2015-ben tovább bővült (28%). A fejlődés az egyik legnagyobb autóelektronika gyártó vállalat nagyméretű, gyártókapacitás bővítésére irányuló beruházásának, illetve több nagy létszámú, elektronikus fogyasztási cikk gyártásával foglalkozó vállalathoz köthető (amelyek ugyancsak a gyártókapacitás bővítése érdekében gépberuházásokat hajtottak végre).

A villamos berendezések gyártása területén 7,5%-kal növekedett a beruházási volumen 2015-ben,főként az autóipari beszállítással foglalkozó nagyvállalatok termékfejlesztéshez, illetve kapacitásbővítéshez kapcsolódó beruházásai miatt.

A beruházásokat tekintve már 2014-ben is a legdinamikusabban (75%) fejlődő vegyi anyag, termékek gyártása 2015-ben tovább nőtt (3,8%). A volumennövekedéshez az egyik legnagyobb, az alágban tevékenykedő vállalathoz köthető üzemépítési beruházás Tiszaújvárosnál, illetve több másik nagyvállalat meglévő üzemeinek kibővítése járult hozzá.

A fafeldolgozás, papírtermék gyártása, nyomdai tevékenység alágban a 2014-es magas bázishoz képest kismértékű, 0,8%-os volumennövekedés volt. Több nagyvállalat új gépeket, gyártósorokat helyezett üzembe.

Gyakorlatilag stagnált a beruházások szintje 2015-ben a gép, gépi berendezés gyártása alágban (–0,1%). Az alág beruházásai közül kiemelkedik egy új kompresszortípus gyártásával kapcsolatos projekt megvalósítása, illetve több fémmegmunkáló berendezéshez kapcsolódó nagyberuházás (az alágban jelentős szerepet betöltő vállalkozásoknál).

A fémalapanyag és fémfeldolgozási termék gyártásánál 2015-ben 9,6%-kal visszaesett a beruházások volumene. Az alágon belül az alumíniumgyártás és a könnyűfémöntés területén voltak új – üzemcsarnok építésével kapcsolatos – beruházások.

25%-kal csökkentek az egyéb feldolgozóipar alág beruházásai. Továbbra is a játékgyártás szakágazatban történtek a legjelentősebb beruházások, amelynek nagy részét egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében tevékenykedő vállalat értéknövelő beruházásai adták. További jelentős beruházásokat hajtott végre 2015-ben egy kontaktlencsegyártással foglalkozó vállalkozás.

A 2014. évi nagymértékű emelkedést (18%) követően 2015-ben a gyógyszergyártás beruházásainak volumene 6,8%-kal csökkent. Egy, a hazánkban már jelenlévő multinacionális gyógyszergyártó vállalat Tatabányán megvalósított gyárépítése, illetve egy másik nagy generikus gyógyszergyártó vállalat kapacitásbővítő beruházásai voltak az alág jelentősebb beruházásai 2015-ben.

A kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás beruházásainak volumene 4,3%-kal csökkent 2015-ben, amihez nagymértékben hozzájárult a 2014-es magas bázis (akkor 37%-kal nőtt a volumen). A legjelentősebb beruházás egy japán-magyar közös vállalathoz köthető – új műgumi üzemet létesítettek –, az új gyár az autógumi-gyártás innovatív alapanyagát állítja elő 2017-től.

Számottevő visszaesés figyelhető meg a feldolgozóipar három legnagyobb súlyú alága esetében. A járműgyártás beruházásainak volumene 10%-kal kisebb volt az előző évihez képest (a visszaesés 2013 óta folyamatosan tart). A beruházások annak ellenére csökkentek, hogy a termelés 2015-ben jelentősen nőtt, például a Magyarországon előállított személygépkocsik darabszáma minden eddigi rekordot megdöntött.

A 2014. évi magas bázis is szerepet játszott a gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártása területén történt 11%-os volumencsökkenésben 2015-ben. Kapacitásuk bővítése érdekében több
nagy autógumi gyártó vállalat helyezett üzembe új gyáregységeket, gyártósorokat, illetve a gyártáshoz szükséges egyéb gépeket, műszaki berendezéseket.

Az alágban tevékenykedő egyik nagyvállalat beruházásai között szerepel egy új tűzvédelmi rendszer kialakítása is. Az alágban nemzetgazdaság szinten is jelentős új zöldmezős beruházások kivitelezései is folyamatban vannak, például Gyöngyöshalászon új gumigyár épül.

A feldolgozóipar harmadik legnagyobb súlyú alágában, az élelmiszeripar, ital, dohánytermékek gyártása területén 2015-ben 17%-kal visszaesett a beruházások volumene a 2014. évi kiugró, 35%-os emelkedést követően.

Az alágban több új beruházás is indult 2015-ben. A húsfeldolgozás, -tartósítás szakágazat egyik jelentősebb piaci szereplőjénél a húsminőség javítását célzó, korszerűbb kábító- és terelőrendszerének kialakítása valósult meg. Az olaj gyártása szakágazatban egy növényolaj-sajtoló gyár kapacitásbővítése fejeződött be 2015-ben.


Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum