2016. augusztus 15.

KSH - Az élelmiszerek, italok, dohány behozatali árszínvonala 30 százalékkal emelkedett 2015-ben

A forintban mért külkereskedelmi termékárak az elmúlt öt év alatt a behozatalban és a kivitelben hasonló mértékben változtak: a behozatal árszínvonala 8, a kivitelé 7%-kal volt magasabb 2015-ben a 2010. évihez viszonyítva. Az átlagos változásokon belül mind az árváltozások irányát, mind pedig azok mértékét tekintve jelentősek voltak az eltérések az egyes árufőcsoportok között.

Behozatalban az élelmiszerek, italok, dohány árszínvonala folyamatosan nőtt, az időszak alatt összesen közel 30%-kal. A nyersanyagok esetében a 2012-ig tapasztalható emelkedést 2013-ban csökkenő ártrend követte. Az árak mérséklődése mögött két termékkör, a vasérc és a nyers- és szintetikus gumi árcsökkenése áll. Az energiahordozók árszintje a kőolaj és a kőolajtermékek drágulása, valamint a forint 2011 év végi leértékelődésének együttes hatására 2012-ben több mint 40%-kal haladta meg a 2010. évit. Az árufőcsoport árszínvonala ezt követően visszaesett, 2015-ben pedig már a 2010-es szint alá csökkent.

A feldolgozott termékek ára az átlagos növekedéshez hasonlóan változott. A gépek és szállítóeszközök esetében a dollár erősödése miatt a stagnáló árszint 2011 végétől mérsékelt növekedésbe váltott át. A híradás-technikai berendezések behozatalában ugyanis az ázsiai országok, és így a dollár alapú forgalom részesedése jelentős.

A forint 2011 év végi leértékelődése a kiviteli árindexek alakulására is hatással volt, bár ennek mértéke – az Európai Unión kívüli országok kisebb forgalmi részesedése miatt – kisebb volt, mint a behozatalban.

Az élelmiszerek, italok, dohány árszínvonala – a behozatalhoz hasonlóan – folyamatosan emelkedett, és 2015-ben szintén közel 30%-kal volt magasabb a 2010. évinél. A nyersanyagok árszintje 2013 közepéig majdnem 30%-kal emelkedett, majd erről a szintről az időszak végére mintegy 10 százalékponttal mérséklődött.

A csoport áralakulását meghatározó termékkörök a fémtartalmú ércek és az olajos magvak voltak. Az energiahordozók esetében a kőolajtermékek áralakulása hasonló volt, mint behozatalban, a villamos energia árváltozása azonban mérsékelte az árufőcsoport indexeinek kilengését. A feldolgozott termékek árszintje öt év alatt a behozatallal azonos mértékben emelkedett. A gépek és szállítóeszközök éves átlagos árváltozása az időszak egészében egy szűk sávban mozgott, és így 2015-ben összességében alig 4%-kal haladta meg a 2010. évi szintet.

2015-ben a behozatal forintban mért árszínvonala 1,1, a kivitelé 0,3%-kal csökkent az előző évhez
viszonyítva. A cserearány 0,8%-kal javult, döntően az energiahordozók árának csökkenése miatt: az árufőcsoport jelentős mértékű árcsökkenése mintegy 2 százalékponttal javította a cserearányt.

2015-ben a forint a főbb devizákhoz képest 3,4%-kal értékelődött le: az euróhoz viszonyítva éves
szinten 0,4, a dollárhoz hasonlítva 20,2%-kal. A külkereskedelmiár-indexek az euró árfolyamváltozásával szoros korrelációt mutatnak, míg a dollár árfolyamával ilyen összefüggés nem mutatható ki. Ezt a termékforgalom relációs szerkezete magyarázza.

Az Európai Unióval lebonyolított termék-külkereskedelem árszínvonala a forgalom mindkét irányában közel azonos mértékben változott: a behozatal 0,6, a kivitel 0,7%-kal alacsonyabb árszinten bonyolódott le 2015-ben, mint egy évvel korábban. Egymáshoz hasonlóan változott a behozatali és a kiviteli árszint a különböző árufőcsoportok esetében is. Kivételt képez ez alól az energiahordozók kereskedelme, ahol – az eltérő termékszerkezet miatt – a behozatal árindexe 5 százalékponttal magasabb volt, mint a kivitelé. A kivitelben ugyanis lényegesen nagyobb a súlya a kőolajtermékeknek, melyek árszintje nagyobb mértékben esett vissza, mint a többi termékcsoporté.

Az Európai Unión kívüli országok viszonylatában az áralakulásra ható tényezők közül a legfontosabbak a nyersanyag- és energiahordozó-árak csökkenése és a dollár előző évhez viszonyított erősödése volt. A behozatalban ez utóbbi hatására az élelmiszerek és a gépek árszintje forintban 8–9%-kal nőtt, miközben a feldolgozott termékeknél a nyersanyagár-csökkenés részben kompenzálta az árfolyamhatást. A kivitelben nem volt ilyen arányú eltérés ezen árufőcsoportok árváltozásai között.

2015-ben a behozatalban a gépek és szállítóeszközök árszínvonala összességében 2,6%-kal emelkedett: az EU-n kívüli országokból érkező behozatalban 8,6%-os drágulás volt, a tagországokból érkező gépek átlagára pedig alig több mint fél százalékkal nőtt. Az EU-n kívüli országok viszonylatában leginkább az energiafejlesztő gépeknél és a híradás-technikai berendezéseknél, legkevésbé pedig a járműveknél emelkedtek az árak. Az élelmiszerek, italok, dohány és a feldolgozott termékek árszintje gyakorlatilag nem változott.

Az előbbi csoportban a zöldségfélék és a gyümölcs, valamint a kávé, tea, kakaó, fűszerek átlagára nőtt számottevően, míg a cukor és a cukorkészítményeké, illetve a tejtermékeké és a tojásé hasonló mértékben csökkent. A feldolgozott termékeknél – a nyersanyagárak alakulásával összhangban – a vas és acél, illetve a műanyag-alapanyagok ára esett vissza. A színesfémek forgalma ezzel szemben magasabb árszínvonalon bonyolódott le, mint 2014-ben. A nyersanyagok átlagára 0,8%-kal csökkent.

A cellulóz, papírhulladék és az olajos magvak áremelkedése ugyanis kompenzálta a nyers- és szintetikus gumi, valamint a fémtartalmú ércek árcsökkenését. Az energiahordozók árszintje az egy évvel korábbihoz viszonyítva több mint 20%-kal csökkent: egy év alatt a kőolaj és kőolajtermékek ára majdnem a kétharmadára esett vissza, miközben jelentősen olcsóbbá váltak a természetes és mesterséges gázok is.

2015-ben a gépek és szállítóeszközök kivitelének árszínvonala 1,3%-kal meghaladta az előző évit. A drágulás a híradás-technikai berendezések és az irodagépek csoportjában volt a legnagyobb. Az élelmiszerek, italok és dohány árszínvonala 1,4%-kal csökkent: a behozatalhoz hasonlóan a kávé, tea, kakaó, fűszerek átlagára nőtt, míg a cukor és cukorkészítményeké, valamint a tejtermékek és tojásé számottevően csökkent.

A zöldségfélék és gyümölcs kiviteli ára összességében alig emelkedett, amit a behozatalétól eltérő termékszerkezete magyaráz. A feldolgozott termékek átlagosan 1%-kal váltak olcsóbbá: a vegyi áruk árszintje 3, a félkész termékeké 1%-kal esett vissza. A késztermékek ezzel szemben közel 1,5%-kal drágultak.

A nyersanyagok esetében stagnált az árszint: az olajos magvak, a cellulóz és a papírhulladék áremelkedése, valamint a nyers- és szintetikus gumi és a fémtartalmú ércek árcsökkenése kiegyenlítette egymást. Az energiahordozók árszintje – a behozatalhoz hasonlóan – jelentős mértékben, 18,5%-kal csökkent. A természetes és mesterségek gázok, valamint a kőolaj és kőolajtermékek kivitelének ára közel azonos mértékben, mintegy negyedével mérséklődött.







Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum