2016. augusztus 9.

KSH - A gépek és szállítóeszközök közel 60 százalékát képviselik a teljes termékexportnak 2015-ben

A hazai export termékszerkezetében a két legnagyobb forgalmú árufőcsoport súlya 1 százalékpontot meghaladó mértékben változott az elmúlt öt évben. 

A gépek és szállítóeszközök részesedése – főként a híradás-technikai termékkör nagyarányú visszaesése miatt – 3 százalékpont körüli mértékben csökkent, szemben a heterogén összetételű feldolgozott termékekkel, melyek részaránya hasonló mértékben nőtt. Az utóbbi főcsoport esetében a növekmény számos árucsoport megélénkült kiviteléből tevődött össze. Az export tekintetében mindegyik árufőcsoport forgalma nőtt a 2010 és 2015 közötti időszak egészét tekintve.

2015-ben a gépek és szállítóeszközök árufőcsoportba tartozó termékek forgalma – 12%-os növekedés mellett – 16 ezer milliárd forint volt. Az árufejezetek közül ez gyakorolta a legnagyobb hatást az áruforgalomra: közel 60%-át képviseli a teljes termékexportnak. A növekedés húzóerejét a járműipar és a hozzá kapcsolódó beszállítók fellendülő kereskedelme adta.

A közúti jármű folyó áron számított kivitele több mint ötödével nőtt, a forgalom 5,0 ezer milliárd forintot tett ki. Az árufőcsoporton belül a legnagyobb, közel 3,1 ezer milliárd forint exportárbevétellel rendelkező, és a teljes export csaknem tizedét adó személygépkocsik forgalma közel negyedével bővült az előző évhez képest. A személygépkocsik legfontosabb exportcélországa Németország volt, az ide irányuló forgalom értéke 15%-kal haladta meg a megelőző évi értéket, így 1080 milliárd forintra emelkedett.

A célországok közötti ranglista második helyén álló Egyesült Államok is rendkívül dinamikus növekedést mutatott: 2014-ről 2015-re mintegy negyedével, 248 milliárd forintra gyarapodott az oda exportált gépkocsik értéke. A 2015. évi bővülés ezen túlmenően a japán, a francia és a kínai viszonylatokba irányuló forgalom 50 milliárd forintot meghaladó növekedésének köszönhető. Az 1,5 ezer milliárd forint értékben kivitt gépjárműalkatrészek és -tartozékok értéke negyedével haladta meg a bázisévi szintet.

2015-ben a villamos gépek, készülékek és műszerek exportértéke több mint 10%-os növekedést követően 3,5 ezer milliárd forintot tett ki, amely döntően a jármű-, valamint a híradás-technika iparhoz szorosan kapcsolódó termékek exportjának élénküléséből származott. A legnagyobb forgalombővülést a kapcsolótáblák (264 milliárd forint), a nyomtatott áramkörök (41 milliárd forint) és az elektromosan szigetelt huzalok és vezetékek (40 milliárd forint) esetében mértük.

2015-ben az energiafejlesztő gépeket és berendezéseket az előző évinél 13%-kal nagyobb értékben, több mint 2,6 ezer milliárd forintért exportáltunk. A termékcsoporton belül jelentős részarányt képviselő szikragyújtású, belső égésű motorok forgalma enyhén csökkent (911 milliárd forint), ugyanakkor a hasonló részarányú, kompressziós gyújtású dízelmotorok forgalma csaknem felével nőtt (859 milliárd forintra).

Az energiafejlesztő gépek és berendezések exportjának 45%-a Németországba került kiszállításra, és további 100 milliárd forintot meghaladó értékű termékkivitel irányult Spanyolországba, Szlovákiába, az Egyesült Államokba, Hollandiába, illetve az Egyesült Királyságba.

2015-ben a híradás-technikai, hangrögzítő és -lejátszó készülékek exportforgalma a bázisszint közelében maradt, 1,9 ezer milliárd forintot tett ki. E teljesítménnyel – a 2014. évihez hasonlóan – a negyedik legnagyobb forgalmú árucsoport a gépek és szállítóeszközök árufőcsoporton belül. A termékkörön belül a legnagyobb forgalommal bíró vezetékes távbeszélő készülékek exportja kismértékben csökkent és 777 milliárd forintot tett ki.

A tv-adás vételére alkalmas készülékek forgalma 10%-os bővülés után 696 milliárd forint volt. Ezen termékkör legnagyobb értékben Németországba, illetve Szlovákiába került kiszállításra (245 és 244 milliárd forint), továbbá 100 milliárd forint felett exportáltunk Olaszországba, Romániába, az Egyesült Királyságba, Franciaországba és Spanyolországba.

A kivitel nem egészen egyharmadát adó feldolgozott termékek forgalma – 5,5%-os folyó áras növekedés mellett – 8,7 ezer milliárd forintot tett ki. A vegyi áru és hasonló termékek árufejezetbe tartozó árucsoportok közül a legnagyobb részarányú termékkör, a gyógyszerek és gyógyszerészeti termékek kivitele 17%-os emelkedés után 1,4 ezer milliárd forint volt. A növekmény meghatározó része a nemrégiben létesített elosztóközpontok, a közelmúltban megvalósult kapacitásbővítő beruházások és a piacon megjelent hazai gyártású új termékek forgalmából adódott.

A legnagyobb exportnövekmény a régi EU-tagállamok viszonylatában keletkezett, amelyek ellensúlyozták az orosz piac jelentős (részben a rubel árfolyamváltozása miatti), megközelítően 12 milliárd forintos forgalomcsökkenését. A zsugorodó forgalom ellenére is Oroszország maradt a legjelentősebb felvevőpiac (122 milliárd forint), amit Németország és Hollandia követett 100–100 milliárd forint feletti kivitellel.

Az árufőcsoporton belül a második legjelentősebb termékkör a szakmai, tudományos ellenőrző műszerek, 811 milliárd forintos kivitele 15%-kal csökkent, összefüggésben a gépjárműipari megrendelések alakulásával. Ezen belül a Németországba kiszállított automata szabályozó, illetve ellenőrző műszerek képviselik a legnagyobb hányadot.

Az autóiparhoz köthető termékkörök közül a gumigyártmány exportja több mint 11%-kal 615 milliárd forintra, a bútor, bútorelemeké több mint 6%-kal 359 milliárd forintra bővült.

A teljes export 7,3%-át kitevő élelmiszerek, italok, dohány árufőcsoport forgalma – 3,7%-os értékbővülés mellett – több mint 2 ezer milliárd forintot tett ki. A kivitel értéknövekményének jelentős részét a gabona és gabonakészítmény forgalombővülése adta (14%-kal 508 milliárd forintra).

A termékkörön belül a Romániába és a Hollandiába kiszállított kukorica dominált. A hús és húskészítmény forgalma a bázisszint körül alakult, 364 milliárd forint volt. A legnagyobb, 8 milliárd forint feletti forgalomnövekményt Kína viszonylatában mértük (11,5 milliárd forint), ugyanakkor Oroszországba az embargó következtében 7,5 milliárd forinttal kisebb értékű áru ment (1,9 milliárd forintos forgalom).

A zöldségféle és gyümölcs kivitele az előző évi szint körül maradt (268 milliárd forint), 20 milliárd forint fölötti értékben exportáltunk Németországba, Ausztriába, Lengyelországba és Romániába. Az egyéb, táplálkozásra alkalmas készítményen (134 milliárd forintos forgalom) belül főként az étrend-kiegészítők, az élelmiszer alap- és adalékanyagok kivitele nőtt meg.

Az export 2,3%-át képviselő energiahordozók 652 milliárd forintot kitevő forgalma – két számjegyű árszínvonal-csökkenés mellett – folyó áron 25%-kal csökkent. A kőolaj és kőolajtermékek kivitele mintegy 377 milliárd forint volt, 36%-kal kisebb, mint az előző évben. A kivitt mennyiség az értékváltozásnál jóval szerényebb mértékben esett vissza. A villamos energia kivitele hatodával bővült, a kisebb részarányú természetes és mesterséges gáz exportja több mint 40%-kal csökkent.

A 634 milliárd forint értékben kivitt nyersanyagok értéke 8%-kal maradt el az egy évvel korábbitól, amelyet főként a fémtartalmú érc és fémhulladék (a fémkereskedelem szigorítását célzó törvény, valamint a világpiaci árcsökkenés hatására), az állati és a növényi eredetű nyersanyag, illetve az olajos mag és olajtartalmú gyümölcs exportjának csökkenése okozott.



Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum