2016. augusztus 10.

KSH - A zöldségek és gyümölcsök behozatala 18 százalékkal, 195 milliárd forintra nőtt 2015-ben

A hazai importforgalom nagysága 2010 óta a kivitelével összhangban változott. Valamennyi árufőcsoport behozatalát bővülés jellemezte, a legnagyobb érték- és volumennövekedést a gépek és szállítóeszközök, illetve a feldolgozott termékek esetében mértük.

2015-ben a gépek és szállítóeszközök árufőcsoport behozatala folyó áron 12%-kal bővült az előző évhez viszonyítva. Az exporthoz hasonlóan az import növekedésének mozgatórugója is a járműgyártáshoz kapcsolódó termékek kereskedelme volt.

A legnagyobb részarányú villamos gépek és készülékek folyó áron számított behozatala több mint 13%-kal nőtt, a forgalom csaknem 3,3 ezer milliárd forintot tett ki. A bővülés főként a két legnagyobb részarányú termékkör, az elektromosan integrált áramkörök, illetve az áramkör kapcsolására és védelmére szolgáló készülékek élénkülő kereskedelmével magyarázható.

Az árufőcsoporton belül a közúti járművek importértéke a második legmagasabb (2,6 ezer milliárd forint), és a növekedés üteme is a második legdinamikusabb volt (18%) az egyéb szállítóeszközöket követően. A közúti járműveken belül importban a legjelentősebb termékcsoport a gépjárműalkatrészek és -tartozékok forgalma ötödével, 1,5 ezer milliárd forintra emelkedett.

Emellett a 2015-ben mintegy 642 milliárd forintért beszerzett személygépkocsik értéke is számottevően, 15%-kal nőtt a bázishoz képest. A gépjárművek, valamint az alkatrészek behozatalának jelentős része továbbra is Németországból érkezett; a személygépkocsik esetében ugyanakkor a legnagyobb növekedést – 22 milliárd forintot – a lengyel relációban regisztráltuk.

Az 1,7 ezer milliárd forint importértékű híradás-technikai és hangrögzítő készülékek forgalma tizedével lett több. Az árucsoporton belül a forgalom közel felét kitevő vezetékes távbeszélő és távíró készülékek behozatala hatodával nőtt – a hazai termelési kapacitások bővülése miatt. A mobiltelefon alkatrészek behozatala – ami a termékkör forgalmának több mint negyedét adja – több mint 12%-kal, 447 milliárd forintra nőtt. A tv-készülék alkatrészek forgalma ugyanakkor tizedével visszaesett (231 milliárd forintra) – a hazai gyártókapacitások csökkenése miatt.

A gépimport több mint tizedét kitevő energiafejlesztő gépek és berendezések beszerzési értéke 2015-ben 1,4 ezer milliárd forintot tett ki, az előző évinél hatodával többet. A behozatal alakulását a – termékcsoport forgalmának 44%-át kitevő – belső égésű motorok alkatrészeinek külkereskedelme határozta meg. A motoralkatrészek mellett – a hazai gyártású új gépjárműmodellek megjelenésével – nagy szerep jutott a kész benzin gépjárműmotoroknak, amelyek esetében mért 149 milliárd forint értékű importforgalom több mint tizedével haladta meg a 2014. évit.

Az import több mint egyharmadát adó feldolgozott termékek 9,0 ezer milliárd forintot kitevő értéke 8,6%-kal haladta meg az előző évi szintet. Az árufőcsoporton belül jelentős részesedéssel bíró gyógyszerek és gyógyszerészeti termékek behozatala – az exporttal összhangban – mintegy ötödével (200 milliárd forinttal) nőtt az előző évhez képest, és 2015-ben 1,1 ezer milliárd forintot tett ki. A három legfőbb partnerünk Franciaország, Belgium és Németország volt, sorrendben 203, 166, illetve 138 milliárd forintos forgalommal. Az import értéke az összes ország közül Dél-Korea esetében nőtt nagyobbrészt (65 milliárd forinttal), 2015-re 71 milliárd forintot tett ki, vérfrakció-behozatal miatt.

Az importnövekmény szempontjából jelentős szereppel bíró, valamint a gépjármű-megrendelésekkel szoros kapcsolatban lévő színesfém behozatala 14%-kal 565 milliárd forintra bővült. Ugyanakkor a vas és acél importja közel 10%-os csökkenést követően 615 milliárd forintot tett ki, az ukrán helyzettel, illetve a világpiaci árcsökkenéssel is összefüggésben.

Az importforgalomból 8%-kal részesedő energiahordozókat az előző évinél 28%-kal alacsonyabb értékben – a forintárak erőteljes csökkenése mellett – 2,1 ezer milliárd forintért szereztük be. A kőolaj és kőolajtermékek beszerzésére 1,0 ezer milliárd forintot – az előző évinél harmadával kevesebbet – fordítottunk.Mennyiségileg a 2014. évi szinten maradt a behozatal. Az árucsoport importforgalmán belül a két meghatározó termékkör a nyers kőolaj (609 milliárd forint), valamint a kőolajból és bitumenes ásványokból nyert olaj (381 milliárd forint) volt, mindkettőt két számjegyű értékcsökkenés jellemezte 2014-hez viszonyítva.

Az orosz kőolajimport 462 milliárd forintos mérséklődés után 505 milliárd forintot tett ki, mennyiségileg a csökkenés 16%-os volt. Oroszország a csökkenés ellenére is hazánk legnagyobb kőolajbeszállítója maradt. Irakból, az előző évinél 85%-kal nagyobb mennyiségben – 109 milliárd forint értékben – érkezett kőolaj hazánkba.

Természetes és mesterséges gázt az előző évinél harmadával kisebb értékben, 632 milliárd forintért importáltunk. A földgáz esetében a legnagyobb szállítónk továbbra is Oroszország volt (339 milliárd forint), bár az importált gáz értéke csak kétharmada (mennyiségileg háromnegyede) a 2014-esnek. Ezzel párhuzamosan az Ausztrián keresztül érkező gázszállítmányok értéke és mennyisége is lecsökkent (210 milliárd forintra, mennyiségileg 30%-kal).

A villamos energia importértéke 2015-ben 6%-kal nőtt, és 374 milliárd forintot tett ki.

Az élelmiszerek, italok, dohány behozatala az előző évhez képest 6,5%-kal nőtt, és 1,3 ezer milliárd forintot tett ki. Az árufőcsoporton belül a legnagyobb részarányú termékkör, a zöldségféle és gyümölcs behozatala 18%-kal, 195 milliárd forintra nőtt. Ezen belül a legnagyobb értéknövekedést a banánbehozatal produkálta (3,7 milliárd forinttal 17 milliárd forintra).

A citrusfélék importja hasonló mértékben bővült (3 milliárd forinttal 17 milliárd forintra). Az egyéb, táplálkozásra alkalmas termék és készítmény behozatala ugyancsak jelentősen, 12%-kal nőtt, így 157 milliárd forint volt. A 154 milliárd forgalmú hús és húskészítmény importja ugyanakkor enyhén visszaesett.

A behozatalban a legkisebb forgalmi részesedéssel (2,1%-kal) rendelkező nyersanyagok folyó áras forintértéke 2014-ről 2015-re 3,7%-kal emelkedett (539 milliárd forintra). Az árufőcsoporton belül a legnagyobb növekményt elérő két árucsoport a fa és parafa, valamint a fémtartalmú ércek és fémhulladék volt. Az állati olaj és zsír importértéke kétharmadára esett vissza.



Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum