2016. szeptember 7.

KSH - Az összes turisztikai fogyasztás 30 százaléka jutott a Balatonra 2015-ben

A 21. századi modern életvitelhez ma már sok esetben hozzátartozik az az igény is, hogy a családok időnként elutazzanak egy közös nyaralásra. Az ország kevésbé fejlett régióiban élők kevésbé tudnak élni a rekreációs turizmus életminőséget javító hatásaival. 

Arra kérdésre, hogy megengedhetik-e maguknak, hogy évente legalább egy alkalommal elutazzon a család egy egyhetes pihenésre, a Közép-Magyarországon lakók több mint fele igennel válaszolt, a Dunántúlon élőknél ez az arány 45–48% között mozog, a Dunától keletre elhelyezkedő régiókban mindössze 33–38%.

A lakóhely régiója mellett a települések mérete is fontos tényező, minél kisebb településen lakik valaki, annál kevésbé kedvezőek a lehetőségei. A magyarok többnapos belföldi turisztikai célú utazásaik során sok esetben nem lépik át a lakóhely régiójának határát. Ez alól kivételt képez a Balaton térsége, ahová az egész országból nagy arányban utaznak.

Az összes utazásra fordított idő 24%-a realizálódott a legnagyobb tavunknál, Budapest–Közép-Duna-vidék részesedése 17, Észak-Magyarországé 12, Észak-Alföldé 11, Dél-Alföldé 10% volt a teljes belföldi turizmuson belül. Növekvő érdeklődés figyelhető meg a Tisza-tó iránt.

A Közép-Magyarországon lakók utazásra fordított ideje a Balatonnál éves viszonylatban 5,8 millió nap volt, ami a régió belföldivendég-forgalmának 40, a teljes többnapos belföldi turisztikai forgalomnak pedig a 9,4%-a. Az előző évben az utóbbi még 11% volt.

A hosszabb időtartamú utazásokra elsősorban a magasabb költéssel járó, szórakozás, pihenés, üdülés motiváció jellemző, és kevésbé jelentős a rokonlátogatási célú utazások száma. Ennek hatására a regionális különbségek sokkal jelentősebbek, mint a rövidebb, hétvégi utazásoknál. A fővárosiaknak 35, a Dunántúlon élőknek 24–31, az Alföldön lakóknak 20%-a vett részt ilyen utazáson.

A motiváció, a célrégió és a turisztikai költés igen szoros kapcsolatban van egymással. A Balaton térségét elsősorban szórakozás, pihenés céljából keresik fel a turisták, míg a Budapest–Közép-Duna-vidék régióba tett utazások felére ismerős meglátogatása miatt kerül sor, de a hivatalos célú utazásokon eltöltött idő 36%-a is ide irányul.

Az egyes régiók belföldi turizmusból származó bevételei nem minden esetben állnak arányban az odaérkezők számával, mivel a turisták napi költése területileg jelentősen eltér. Az összes turisztikai fogyasztás 30%-a realizálódott a Balatonnál, Budapest-Közép-Duna-vidék régiónak – az alacsony napi költéssel járó utazások nagy száma miatt – Észak-Magyarországhoz hasonló nagyságú bevétel jutott, annak ellenére, hogy az előbbiben 42%-kal több időt töltöttek el az utazók, nagy arányban rokonlátogatási céllal.

Figyelemre méltó Nyugat-Dunántúl helyzete is, ahol a magas költéssel járó utazások voltak jellemzőek. 2015-ben a több napra Magyarországra utazó külföldiek 36%-a legalább 1 éjszakát eltöltött Budapesten.

A fővárosba tett utazások célja nagyrészt városnézés, üzleti utazás, körutazás, rokon- és barátlátogatás. Az utazások száma (5,1 millió) jelentős mértékben, 21%-kal emelkedett 2014-hez viszonyítva.

Állampolgárság szerint vizsgálva az utazáson részt vevőket, főként a Németországból, az Egyesült Államokból és az Egyesült Királyságból érkezők aránya kimagasló (13, 11, illetve 8%). Az Ázsiából, illetve az Európából érkezők aránya sorrendben 9, valamint 72%. A Magyarországra tett legalább egyéjszakás tartózkodással járó utazások 35%-a a Nyugat-Dunántúlra, 9–9%-a a Balatonra és az Észak-Alföldi régiókba irányult.

A külföldivendég-forgalom erős területi koncentráltságára utal, hogy a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák 60%-át a fővárosban, további 13%-át a Balatonnál regisztrálták. A Balaton turisztikai régióban eltöltött külföldivendég-éjszakák száma 1,2%-kal csökkent, a Budapestre látogató külföldi turisták 7,4%-kal több vendégéjszakát töltöttek el 2014-hez képest. A külföldivendég-éjszakák száma – Dél-Dunántúlon és Észak-Magyarországon mérséklődött, a többi idegenforgalmi régióban nőtt.

A Balatonon, ahol a belföldivendég-forgalom 26%-át regisztrálták a szálláshelyeken, 4,8%-kal emelkedett a vendégéjszakák száma. Jelentős forgalmat könyvelhettek el Budapest-Közép-Duna-vidék és Észak-Magyarország idegenforgalmi régiókban is a szálláshelyek, ahol az országos belföldivendég-forgalom 14–14%-a realizálódott, és az eltöltött éjszakák száma 4,9 és 7,1%-kal nőtt 2014-hez képest. A belföldivendég-éjszakák számát tekintve a három legnépszerűbb város Budapest, Hajdúszoboszló és Siófok volt, a külföldiek a legtöbb vendégéjszakát Budapesten, Hévízen és Bükön töltötték el.

A külföldivendég-éjszakák tekintetében a rangsor változatlan a 2014-es évhez képest. A belföldivendégéjszakák alapján az első 5 város tartotta helyét. Eger a 6. helyre ugrott a 10. helyről, Balatonfüred pedig eggyel feljebb lépett. Gyula, Sopron és Bük visszacsúszott a toplistán.

Az üzleti célú egyéb szálláshelyeken mind a kilenc turisztikai régióban nőtt a vendégforgalom. A vendégek 23, a vendégéjszakák 29%-át (1 millió 552 ezer vendégéjszakát) a Balaton régióban regisztrálták 2015-ben. Az oda érkező vendégek száma 7, az általuk eltöltött éjszakák száma 6%-kal emelkedett a bázisidőszakhoz képest.

A külföldivendég-forgalom növekedése a – kis súlyt képviselő – Tisza-tónál volt a legnagyobb mértékű, a vendégek száma 80, az ott töltött éjszakák száma 51%-kal emelkedett. Legkisebb mértékben a Balatonnál emelkedett a külföldi forgalom, a vendégek száma 5,1, az általuk eltöltött éjszakák 2,7%-kal bővült. A belföldi vendégek és vendégéjszakák száma a Dél-Dunántúlon bővült a legjobban, 41 és 34%-kal.

A belföldi- és a külföldivendég-éjszakák együttesen Budapest-Közép-Duna-vidéken emelkedtek számottevően, 45%-kal. Ezen belül is Budapest szerepe meghatározó, a vendégek 54, a vendégéjszakák száma 47%-kal volt nagyobb az előző évhez képest. A budapesti vendégforgalom több mint háromnegyede az V., a VI. és a VII. kerületben koncentrálódott, ezek közül is kiemelkedő a VI. kerület, ahol a budapesti forgalom kétötödét regisztrálták.

Az egyéb szálláshelyi teljesítmények mintegy tizedét képviselő falusi szállásadás területén a kínálat csökkenése ellenére a forgalom nőtt, a vendégek száma 16, az általuk eltöltött éjszakáké 9%-kal. A vendégéjszakák száma a kilenc turisztikai régióból hétben emelkedett, Budapest-Közép-Duna-vidéken és Nyugat-Dunántúlon csökkent. A legnagyobb mértékű bővülés a Dél-Alföldön volt (48%-os) az előző évhez képest.

A nem üzleti céllal üzemeltetett szálláshelyek a statisztikai régiók közül Közép-Dunántúlon jelentették a legtöbb vendégéjszakát, Közép-Magyarországon a legkevesebbet. Emellett az előző évhez képest a forgalom legnagyobb mértékben Dél-Alföldön nőtt (mintegy 26%-kal), Nyugat-Dunántúlon csökkent (19%-kal).

A vendéglátóhelyek régiók szerinti megoszlása az előző év végi állapothoz hasonló. Az egységek 31%-a Közép-Magyarországon, 35%-a az Alföldön és Észak-Magyarországon, egyharmada a Dunántúlon üzemelt.

A magyarországi közfürdőhasználat területileg eltérő jegyeket mutat. Budapesten – ahol a fürdőlátogatások 20%-a valósul meg, illetve nagyon nagy számban találhatóak uszodák és tanuszodák – az éven belüli szezonalitás jóval kisebb, mint az ország többi részén. A legnagyobb (július) és a legkisebb forgalmú (december) hónap vendégforgalmának aránya Budapest esetében másfélszeres, míg Budapesten kívül több mint háromszoros.

A legnagyobb vendégforgalmat Budapesten, Zala és Hajdú-Bihar megyékben mértük, ezek együttes értéke az összes vendégforgalom közel 37%-át adta. Állandó jelleggel, legmagasabb számban Budapesten és Pest megyében (Közép-Magyarországon) üzemeltek fürdők, legkisebb arányban Dél-Dunántúlon. Közép-Magyarországon a fürdők közel fele (a turisztikai szempontból kevésbé releváns) uszoda (vagy tanuszoda) volt.






Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum