2016. november 15.

KSH - A pénzügyi, biztosítási ágazatban a bruttó átlagkereset 527 ezer forint, 2016. október

2016 első felében a 2 millió 969 ezer főt foglalkoztató (a legalább 5 fős vállalkozásokat, a költségvetési intézményeket és a kiemelt nonprofit szervezeteket magába foglaló) megfigyelési körben a bruttó kereset jelentősen, 6,0%-kal haladta meg az előző év azonos időszakára jellemzőt, ami 258 ezer forintos bruttó kereseti átlagot jelentett. 

Mivel 2016-ban a közfoglalkoztatottak bére nem változott, a nélkülük számolt keresetnövekedés üteme ennél 0,6 százalékponttal magasabb volt, a bruttó keresetek átlaga pedig így 272,5 ezer forintnak felelt meg. A minimálbér január 1-jétől 111 ezer forintra, a garantált bérminimum 129 ezer forintra változott, ami egyaránt 5,7%-os – a versenyszféra 5,3%-os átlagát némileg meghaladó ütemű – növekedést jelentett.

A versenyszférában a közfoglalkoztatottak nélkül számolt 275,3 ezer forintos első félévi bruttó kereseten belül tovább nőtt a nem rendszeres kereseti elemek (prémium, jutalom) súlya. Ez utóbbiak kereseten belüli aránya 2016 első felében már 8,3% volt.

A súlyosbodó munkaerő-utánpótlási gondok ellenére a két legnagyobb létszámú nemzetgazdasági ágban, a feldolgozóiparban, illetve a kereskedelemben mindössze 0,3, valamint 0,4 százalékponttal haladta meg a bruttó kereset növekedési üteme a szférára jellemző átlagot, a hasonló nehézségekkel küzdő építőiparé pedig 2,8 százalékponttal elmaradt tőle. A kereset nagysága tekintetében továbbra is vezet a pénzügyi, biztosítási tevékenység nemzetgazdasági ág 527,2 ezer forintos bruttó kereseti átlagával, melyet mintegy 41 ezer forinttal lemaradva követett az információ, kommunikáció.

A 275,6 ezer forintos bruttó kereseti átlag jellemezte  feldolgozóiparon belül a kokszgyártás, kőolaj-feldolgozásban a nagy összegű májusi nem rendszeres kifizetés következtében ennek 2,7-szerese volt az első féléves bruttó kereseti átlag.

A költségvetési szféra keresetalakulását a központi intézkedések mellett a közfoglalkozottak létszámalakulása is befolyásolja. Mivel 2016 első felében a keresetemelésben nem részesülő közfoglalkoztatottak létszáma a költségvetési intézményeknél 12,6%-kal nőtt, a közfoglalkoztatottak figyelembevételével számolva a bruttó kereset 7,9, míg nélkülük 10,5%-kal haladta meg a 2015 első félévit. Ez utóbbi 268,0 ezer forintos bruttó kereseti átlagot eredményezett.

A költségvetési szféra túlsúlya jellemezte mindhárom nemzetgazdasági ágban voltak olyan, zömében 2015 második felére koncentrálódó intézkedések, amelyek magyarázzák a szokatlanul magas keresetnövekedési ütemet. Ezek közül a legjelentősebb a rendvédelmi dolgozók 2015. július 1-jével differenciált módon végrehajtott 30%-os illetményemelése volt, aminek eredményeként a közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás nemzetgazdasági ágban a nem támogatott formában dolgozók bruttó keresete 13,3, s ezen belül a fizikai foglalkozásúaké 28,9%-kal nőtt.

Az év második felében egyes egészségügyi és szociális munkakörökben dolgozók kaptak fizetés kiegészítést, így a humán-egészségügy, szociális ellátás nemzetgazdasági ágban a keresetek – közfoglalkoztatottak nélkül számolva – 9,3%-kal haladták meg az előző évit. Az oktatásban a keresetek 5,0%-os dinamikája döntően a pedagógus-életpályamodell fokozatos bevezetésének volt az eredménye.

Foglalkoztatási súlyából következően a nemzetgazdasági szintű bruttó keresetek alakulására az előbbi két szféránál jóval kisebb hatást gyakoroló nonprofit szervezeti kör bruttó kereseti átlaga közfoglalkoztatottak nélkül 247,4 ezer, illetve azokkal együttesen számolva 226,3 ezer forintnak felelt meg, előbbi adathoz 6,4, utóbbihoz pedig 5,4%-os növekedési ütem társult.

A költségvetési intézményeknél, illetve a delegált állami feladatokat ellátó nonprofit szervezeteknél dolgozók közül keresetbe nem számító kompenzációban részesülhetnek azok, akiknek nettó keresete a 2011. évtől érvényes jövedelemadó-, illetve járulékszabályok következtében csökkent. A kereset korrekciós intézkedések és a munkaerő-cserélődés eredményeként az érintettek száma folyamatosan mérséklődik, 2016 első felében így már csak 146 ezren igényelték a kompenzációt. Ennek összege a költségvetési szférában átlagosan 9700, a nonprofit szervezeti körben – ahol csak néhány ezer főt érint – 9500 forintnak felelt meg.

Nettó kereset és eltartotti kedvezmény

2016-tól az egysávos személyi jövedelemadó kulcsa, a munkavállalókat terhelő járulékok változatlansága mellett, újabb 1 százalékponttal csökkent, ennek következtében nemzetgazdasági szinten a nettó kereset növekedési üteme 1,6 százalékponttal meghaladta a bruttó keresetét.

A közfoglalkoztatottak nélkül számolt nettó kereseti index 108,3%-nak, a nettó kereseti átlag 181,2 ezer forintnak felelt meg. A jövedelemadó-kulcs csökkenésének következtében – változatlan bruttó keresetük ellenére – a közfoglalkoztatottak is átlagosan közel ezer forinttal több pénzt kapnak kézhez. A fogyasztói áraknak 0,1 és a nettó keresetek 7,6%-os emelkedése a reálkeresetek 7,5%-os javulását eredményezte.

2016-ban nőtt a családok adókedvezménye. Az egygyermekesek a korábbi 62 500 forint helyett havi 66 670 forinttal, a kétgyermekesek gyermekenként 83 330 forinttal csökkenthetik személyijövedelemadó-alapjukat, a legalább három gyerekről gondoskodók kedvezménye gyermekenként 206 250 forintról 220 000 forintra nőtt. A változtatás a két gyermeket nevelők számára volt a legkedvezőbb, ráadásul az adóalapból leírható összeg esetükben 2020-ig minden évben még tovább fog emelkedni.

A családi adókedvezmény a megfigyelt szervezeti körben 2016 első felében munkavállalónként havi 7,2 ezer forint többletet eredményezett a családi kasszában, a háztartások demográfiai és jövedelmi adatain alapuló mikroszimmulációs modell eredménye szerint. A többlet a gyermektelenekhez képest a kétgyermekeseknél havi több mint 31 ezer volt, a legalább három eltartottról gondoskodó keresőknél pedig közelített az 52 ezer forinthoz.

Munkajövedelem

A magyar kereseti fogalomba nem, de a nemzetközi összehasonlítás céljára szolgálóba beletartozó un egyéb munkajövedelem a megfigyelt szervezeti körben átlagosan 13,3 ezer forintnak felelt meg, így az egy főre jutó munkajövedelem 271,3 ezer forint volt.

Az egyéb munkajövedelem súlya, melynek legnagyobb tételét a kedvezményes módon a tavalyival azonos összegben adható ún. cafetériajuttatás teszi ki, a teljes munkajövedelmen belül némileg csökkent. Az egy munkavállalóra jutó egyéb munkajövedelem összege nemzetgazdasági ág, ágazat szintjén erősen szóródik, és általában a magas kereset jellemezte területen dolgozók kapják a magasabb juttatást, tovább növelve ezzel az egyébként sem csekély ágazati jövedelmi különbségeket.

2016 első felében a toplistát a kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás vezette havi 45,5 ezer forinttal, melyet a gyógyszergyártás (38,7 ezer forint), illetve a villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás (31,8 ezer forint) követett. Ezzel szemben a szociális ellátás ágazatban, ahová a külön juttatásokra nem jogosult közfoglalkoztatottak többségének munkahelye is besorolásra került, az az összeg még a 2100 forintot sem érte el.




Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Azonnali RSS-értesítésre feliratkozás*

Feliratkozás itt >>
(*Mi az RSS? Lásd oldalt videón)

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja ide e-mail címét:

Kulcsszavak

2005 (34) 2006 (27) 2007 (114) 2008 (198) 2009 (160) 2010 (88) 2011 (179) 2012 (632) 2013 (716) 2014 (516) 2015 (600) 2016 (461) 4Life Direct (1) AAA (1) adalékanyag (1) adminisztráció (1) adó (3) adomány (1) Aegon (15) ÁFA (6) AGB Nielsen (58) AGNB (1) agrárium (71) Agrármonitor (5) ajándék (16) akciók (6) akciós újság (5) AKI (10) albérlet (6) Aldi (3) alkohol (18) állás (19) állat (11) alma (1) AMC (5) Amerika (5) Antenna Hungária (1) ÁNTSZ (2) Aon Hewitt (4) árak (231) arculat (1) árérzékenység (2) árpa (1) Artisjus (2) ASI (1) ásványvíz (14) Atradius (2) Auchan (1) Ausztria (8) autógumi (6) autógyártás (1) Autókölcsönzés.hu (3) bab (1) Balaton (4) bank (18) bankkártya (33) Bankmonitor (8) Banknegyed (1) Bankráció.hu (1) bárány (1) barát (3) baromfi (8) BDO (1) befőzés (1) befőzőszer (1) BellResearch (4) benzin (19) benzinkút (3) bér (1) bérlés (1) beruházás (20) betegség (6) bevásárlóközpont (5) BGE (2) BGF (5) BGYH (1) BIEF (1) bio (8) Bisnode (17) biztosítás (58) BKF (1) BMI (1) Bookon (1) bor (27) Borháló (1) borjú (1) Bormarketing (1) Bosch (11) Boston Consulting Group (1) Bridge Budapest (2) Bridgestone (2) BTH (1) Budapest Alapkezelő (1) Budapest Bank (16) Budapest Barátai Együttműködés (1) Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (1) Budget (1) Burger King (1) burgonya (5) bútor (1) búza (2) büfé (1) C und A (1) cafeteria (1) Carat (3) CBA (1) CBRE (3) CD (2) cékla (1) cereália (2) Cetelem (1) CIB (12) CIG Pannónia (5) cigaretta (1) címke (3) Cinema City (1) cipő (1) citromlé (1) ClientFirst Consulting (8) CME (1) CMO Club (1) Coaching Team (1) Coface (3) Cofidis (12) Colliers International (1) Conness (1) Continental (2) convenience (1) Coop (1) Cora (1) Corvinus (6) CP Contact (1) cukor (2) cukorka (3) családok (26) CSAPI (1) CSD (1) Csehország (5) csokoládé (18) csomagolás (10) CSR (2) DasWeltauto (3) Datahouse (4) DE (40) decilisek (1) Deloitte (13) Devise (1) dezodor (5) diák (8) Díjnet (1) DIMSZ (3) diploma (6) direkt marketing (3) diszkont (5) divat (1) dízel (5) dm (3) dohányzás (9) drogéria (3) Dun and Bradstreet (1) Duna House (22) easyJet (2) Ecostat (1) édesítőszer (6) édesség (22) Édességgyártók Szövetsége (2) Educatio (1) egészség (41) egészségügy (19) EgoMedia (1) EIU (1) EJMSZ (1) EKB (1) eladáshely (2) elégedettség (1) élelmiszer (512) élelmiszer-biztonság (5) életmód (4) ELTE (2) Emirates (1) EN (8) energiaital (11) Energiaklub (1) eNet (1) ENSZ (1) EOS (1) eper (1) építőipar (49) Epson (1) Ernst and Young (1) Erst and Young (3) Erste Bank (3) Erzsébet-utalvány (1) esemény (12) ételízesítő (1) Étkezési szokások (16) étolaj (3) EU-OSHA (2) EUFIC (1) Európa (78) Európai Unió (186) EY (4) Fanta Trendriport (4) FBAMSZ (1) felnőttek (6) felvásárlási ár (6) Femina Media (1) fenntartható fejlődés (2) férfiak (22) fesztiválok (6) FHB (3) fiatalok (91) FIVOSZ (2) fizetés (27) fmcg (16) fogamzásgátlás (1) fogkefe (3) fogkrém (3) foglalkoztatás (88) fogyasztás (146) fogyasztó (8) fogyókúra (4) Food Network (1) Ford (4) Formatex (3) főzés (2) Franciaország (1) Free Association Research (1) friss húskészítmények (9) Fundamenta (2) funkcionális élelmiszer (1) futár (1) fürdők (2) fűszerek (4) FWI (1) gabona (13) Garantiqa (2) gasztronómia (2) gazdaság (35) gázellátás (2) gázolaj (7) GDP (28) Gemius (2) GÉMOSZ (3) Generali (19) Genertel (5) GeoMarketing (1) GfK (295) GKI (15) GKI-EK (1) GKIeNET (2) Goodyear (2) grafikon (12) Grayling (1) Groupama Biztosító (3) Groupama Garancia (6) Growth Reporter (1) GVH (2) gvi (2) GVI (5) gyártók (3) gyerekek (44) gyógyszer (8) gyógyszertár (2) gyümölcs (20) gyümölcsjoghurt (2) gyümölcslé (10) hal (8) Happybox (1) Használtautó (9) Hay Group (2) házasság (2) háziállat (1) háztartási papíráruk (5) háztartási vegyiáru (25) háztartások (141) Háztartáspanel (36) HB (1) Head and Shoulders (1) Hegyközség (1) Hipercom (1) hipermarket (6) hírnév (1) HOA (1) Horvátország (5) Hotel.info (1) hulladék (3) hús (9) húskészítmény (9) húsvét (22) Húsvét (4) Hússzövetség (1) hűtőgép (3) IAASTD (1) IAB (2) IBM (2) idősek (27) IJ (1) Ikea (1) IKSZ (1) IKT (1) ILO (1) IMAS (1) import (1) Industria (1) infláció (41) infografika (34) informatika (2) Infrapont (1) ING (4) ingatlan (54) Ingatlan.com (10) Ingatlannet (1) innivaló (2) innováció (6) internet (9) intervenció (1) Intrum Justitia (1) Invitel (1) ipar (100) IPF (1) Ipsos (79) iroda (10) iskola (11) játék (4) Játéknet.hu (1) jeges tea (2) jégkrém (7) Job (1) Jobinfo (2) Jobline (4) Jófogás (2) joghurt (6) jóllét (3) jövedelem (52) juh (3) K and H (2) K+F (11) KandH (14) Kantar Media (9) kapcsolatok (2) káposzta (2) karácsony (37) Karácsony (18) karalábé (1) karfiol (1) kávé (14) Kearney (1) kecske (2) kefír (1) keksz (4) Kelly Services (5) kenyér (5) képzés (21) kerékpár (5) kereset (66) kereskedelem (216) Kereskedelmi Analízisek (11) kereskedelmi márka (39) kereskedő (1) kertészet (1) KesH (5) kézápoló (2) kiadások (23) Kidcomm (1) Kirowski (1) kiskereskedelem (44) kiskereskedelmi cenzus (7) Kiskereskedelmi Index (184) KISOSZ (1) Knauf (2) Kód (9) kommunikáció (4) Konferenciajegy.hu (1) konzerv (1) Kopint-Tárki (8) korfa (3) kormányzat (2) kozmetikum (28) könyv (3) könyvtár (1) környezetbarát (10) környezetvédelem (10) körte (1) középkorúak (1) közétkezés (1) közlekedés (19) közterület (3) KPMG (3) KSH (1549) kukorica (4) kultúra (11) KutatóCentrum (20) Kutatópont (14) külföldiek (15) lakás (128) Lakásfókusz (1) lakos (13) láncok (10) láthatatlan (1) Laurus (1) Leaflet Monitor (1) Lealkudtuk.hu (1) LeasePlan (4) légkondicionáló (1) lejárati idő (1) lencs (1) Lengyelország (1) létminimum (3) létszám (1) LG (1) Lidl (2) lisztérzékeny (1) lízing (2) Lízingszövetség (2) LLP (1) Lufthansa (1) MABISZ (10) macska (1) MAF (1) magyar (10) Magyar Fürdőszövetség (2) Magyar Látszerészek Szövetsége (1) Magyar Posta (1) Magyar Turizmus (8) MAHASZ (1) mák (1) MAKSZ (1) Manpower (5) margarin (2) marhahús (4) márka (24) márkaérték (1) márkahűség (5) marketing (8) Masmi (1) MasterCard (21) MÁSZ (1) Match (1) Matehetsz (1) MATESZ (1) MCC (1) MDOSZ (4) média (43) MediaMarkt (1) Mediameter (7) Medián (19) MédiaQ (2) megfázás (1) megyék (1) MEKH (3) melegvíz (1) MEME (4) MentorFM (1) Mercedes-Benz (1) Metropolitan Egyetem (1) méz (1) MGE (12) MGKKE (1) MHM (1) mi (1) MI (10) mikulás (12) MillwardBrown (2) minimálbér (4) MLE (5) MMC (1) MMOSZ (1) MNÜA (1) mobil telefon (11) mosogatószer (2) mosószer (1) mozgás (3) mozi (4) MRSZ (8) MSZÉSZ (5) MSSZ (1) MTA (1) munka (53) munkanélküliség (76) munkavállalás (106) műszaki (19) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (2) Nagybani Piac (2) nápolyi (2) napozás (2) napraforgó (2) NEI (1) nemek (2) Németország (24) Nemzeti MédiaAnalízis (3) nemzetközi (7) népesség (103) népszámlálás (48) Nespresso (1) Nestlé (7) Netrisk (7) nevek (1) Nielsen (380) NMFR (1) NMHH (3) NOK (1) nonprofit (1) nők (56) NRC (32) nyaralás (30) nyelv (1) nyelvvizsga (6) nyersolaj (1) nyomtatás (1) nyugdíjasok (31) nyúl (1) OECD (4) OEI (2) OÉTI (3) OFE (1) OGYEI (13) OIaszország (1) oktatás (23) október (4) olaj (2) olimpia (5) OMV (2) online (2) Open Communications (1) Opten (18) Oroszország (2) ORTT (1) orvos (5) orvoslátogatók (2) OTC (9) OTP (12) Otthon Centrum (10) Otthontérkép (2) öblítő (1) ökotermékek (2) öntözés (1) ÖPOSZ (2) ötven felettiek (1) P&G (1) pálinka (1) pályázat (3) paprika (2) paradicsom (2) patika (3) PBA (1) péksütemény (4) pelenka (1) penetráció (1) pénzügy (176) Penny Market (1) petrezselyem (1) pezsgő (5) piac (3) piackutatás (18) Piackutatások.hu Pro (10) Piackutatók Éjszakája (2) PISA (2) piskóta (2) plakát (2) pmsz (4) POS (1) ppt (2) PR (7) PR Herald (1) praliné (2) PricewaterhouseCoopers (2) Primer Prevenciós Orvosi Egyesület (1) Procter and Gamble (1) Profession (20) Profi (1) Progresszív magazin (16) Promo Data (2) promóció (1) Provident (1) PS:PRovocative (1) PTE (2) puszdeli (1) PwC (8) rádió (21) rágcsálnivaló (2) rágógumi (1) Randstad (23) Reál (1) reggeli csemegék (2) Regio (1) régiók (5) Regus (5) reklám (99) rendezvény (4) Research International Hoffmann (1) retek (1) rizs (2) Roland Berger (1) Rondo (1) Roper Jelentés (5) rovarirtó (1) rovarírtószer (1) rozs (1) ruházat (4) sajt (8) sajtó (6) sampon (2) Samsung (2) Sanofi (1) Sanoma (3) sárgarépa (2) SCA (1) Scale Research (1) Scottwork (1) sertés (3) sertéshús (3) sertészsír (2) Sharp (2) Shell (1) Shopper Insight (3) ShopperTrends (7) Shopping Monitor (5) Sikertermék (1) Sodexo (1) sör (23) Spar (1) sport (6) SSC (2) Statistik Austria (1) statisztika (2) STR (2) Stratégiai Levél (2) stressz (1) Suzuki (1) Svájc (1) szabadidő (7) szabadság (1) szájvíz (1) Szallas.hu (2) Szállás.hu (5) szállítás (30) Szállodaszövetség (10) szaloncukor (11) szalonna (1) számítógép (4) száraz tészta (3) szegmentáció (1) szélenergia (1) személygépkocsi (89) szemkamera (1) szemüveg (1) szennyvíz (2) szépségápolás (1) szeptember (1) szerszámgép (1) szeszes italok (1) szeszesital (1) szilveszter (2) Szinapszis (51) színház (1) Szlovákia (4) szója (2) szolgáltatás (46) Szonda Ipsos (22) szórakozás (3) szőlő (2) szörp (2) szponzorálás (4) szupermarket (4) Takarékbank (3) TakarékPont (1) takarítás (2) támogatás (4) tanulás (8) tanulmány (46) táplálkozás (37) táppénz (1) Target (1) Tárki (51) társadalom (15) távfűtés (1) távközlés (2) távmunka (7) taxi (3) TCC (1) tea (7) TED (5) tej (14) tejföl (1) tejpor (2) tejtermék (11) Telenor (1) település (16) termékenység (1) termőföld (3) Tesco (1) testápolás (22) testápoló (4) testsúly (3) tészta (3) Tetra Pak (4) tévé (33) tévénézés (56) TGI (1) tisztítószer (3) tizenévesek (14) TNS (18) TNS Hoffmann (12) TNS Media Intelligence (8) tojás (5) TOP (1) Travel Channel (1) Trend (2) Trend International (1) Trenkwalder (4) Trezex (2) TripAdvisor (1) Trivago (3) turizmus (161) Turizmus Online (1) túró (1) tusfürdő (2) tüzelőanyag (1) Uber (2) uborka (2) újrahasznosítás (1) Unicef (1) Unicredit (3) Unilever (1) Union Biztosító (7) UPC (1) utazás (14) üdítőital (11) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (3) ügyintézés (1) ügynökség (2) üzletek (28) üzletválasztás (9) vaj (6) vállalat (99) vállalkozás (47) válság (14) vándorlás (5) vásárlás (141) vásárlóerő (12) Vásárlóerő Index (5) vendéglátás (22) verseny (5) video (9) világ (22) villamos energia (8) virsli (6) Visa (1) Visegrádi országok (7) víz (3) Vodafone (1) vöröshagyma (1) vöröshús (1) Weber Shandwick (2) Weltauto (2) Whitereport (1) Wiz Air (1) Workania (19) WWF (1) zab (1) zeller (2) zene (4) zöldség (17) zsiradék (1)

Piackutatások Archívum